Orange is the New Black

Orange is the New Black – Seizoen 5 (2017) recensie

Orange is the New BlackAls liefhebber van meeslepende televisieseries plof ik met liefde op de bank neer om lekker te bingewatchen als er een nieuw seizoen verschijnt. Orange is the New Black is zo’n serie die ik al vanaf het begin volg en waar ik altijd met veel plezier naar gekeken heb. Toch had ik de grootste moeite om door het vijfde seizoen te komen. Dat is ook de reden dat de recensie pas ruim een jaar na de release op mijn blog verschijnt.

En het begon zo goed. Het indrukwekkende einde van het vierde seizoen beloofde veel goeds voor Orange is the New Black – Seizoen 5, maar na de eerste aflevering wordt het al snel en pijnlijk duidelijk dat de inspiratie bij de schrijvers ver te zoeken was. Men valt snel in herhaling en het hele drama rondom de dood van één van de gevangenen en een groepje van gevangenen die naar gerechtigheid zoeken, wordt al snel eentonig. De aandacht erbij houden is dan ook knap lastig terwijl de welbekende flashbacks die de kijker meer moeten vertellen over het verleden van de gevangenen en de bewaarders zijn verdwenen.

Een gebrek aan afwisseling is dus het grootste manco terwijl veel hoofdrolspelers op de automatische piloot spelen. Alsof het einde van de serie in zicht is en er nog een paar afleveringen uit de grond gestampt moeten worden om de fans een passend slot te geven. Gelukkig is dat laatste niet het geval, want Orange is the New Black – Seizoen 6 werd vrij snel na de release van het vijfde seizoen al aangekondigd. Maar dat baarde mij direct zorgen, want nog eens 13 afleveringen van circa een uur in de kwaliteit van dit seizoen zou ik niet trekken.

Het voordeel is dat de makers van de Netflix Original zich tegen het einde van het vierde seizoen herpakken en opeens het tij doen keren met een aantal sterke afleveringen. Afleveringen waarin de balans tussen het drama, de spanning en humor weer op orde is. Het geeft de burger moed om straks met het vervolg aan de slag te gaan. Het gaat wellicht iets te ver om te schrijven dat daarmee het vierde seizoen goedgemaakt is, maar er zijn duidelijk stappen in de goede richting gezet. Laat dat zesde seizoen dan ook maar komen hoewel ik overduidelijk van mening ben dat het vijfde seizoen tot nu toe het slechtste in de reeks is.

• Serie