Orange is the New Black – Seizoen 4 (2016) recensie

Orange is the New Black - Seizoen 4Het heeft bijna een jaar geduurd, maar inmiddels is het vierde seizoen van de geprezen Netflix-serie Orange is the New Black te zien via de app van de populaire streamingdienst. Ik zat er dan ook weer helemaal klaar voor. Ondanks dat ik het derde seizoen kwalitatief minder vond dan zijn voorgangers. De hoop was er dat de makers met het vierde seizoen terugkeren naar de serie zoals we deze kennen. Een ideale mix van drama, spanning en humor en na het zien van de dertien afleveringen valt er niets anders te concluderen dat Orange is the New Black weer terug op niveau is. En het vierde seizoen is misschien wel het beste tot nu toe!

Het vierde seizoen gaat verder in de chaos waar het deel drie mee eindigde, maar de rust is ook wel weer snel wedergekeerd in de Litchfield gevangenis. De eerste afleveringen staan vooral in het teken van Alex’ misstap in het voorgaande seizoen, Piper’s opstandige werkneemster die niet langer meer van plan zijn om vuile slipjes aan te leveren voor haar lucratieve handeltje en Caputo’s gevecht tegen de bureaucratie binnen het bedrijf dat nu de leiding heeft over de gevangenis. En de eerste zet van de multinational is het aanstellen van oorlogsveteranen die de inmiddels opgestapte bewaarders moeten vervangen.

Zo ontmoeten we de nieuwe hoofdbewaarder Piscatella (Brad William Henke) die zijn expertise gebruikt om orde op zaken te stellen in de Litchfield gevangenis, maar zijn hardhandige methoden doe meer kwaad dan goed. De gemoederen lopen dan ook hoog op en de makers werken in de dertien afleveringen toe naar een spannende climax. Terwijl de gevangenen steeds meer in opstand komen tegen het schrikbewind van de bruut, probeert Caputo (Nick Sandow) nog op een diplomatische wijze de rust te bewaren. Maar door een aangrijpende gebeurtenis in de slotfase van het vierde seizoen gaan alle remmen los.

Uiteraard zijn er meer verhaallijnen die de aandacht opeisen. In dit seizoen zijn er dan ook hoofdrollen voor Lori Petty die de rol van de krankzinnige gedetineerde Lolly prima invult en Blair Brown die op overtuigende wijze in de rol kruipt van de nieuwe gedetineerde en beroemde chef-kok Judy King. Het aandeel van Taylor Schilling is evenals in het derde seizoen gemiddeld terwijl Uzo Aduba als het sympathieke personage Suzanne nog steeds een groot aandeel heeft. In dit seizoen wordt er zelfs even stilgestaan bij het verleden van de ietwat verwarde gevangene en hoe zij in de cel terecht is gekomen. Overigens zijn de flashbackscènes in mindere mate aanwezig en dat vind ik zelf wel prettig. In dit seizoen is er meer focus op de gebeurtenissen die zich in en rondom de gevangenis afspelen.

Het vierde seizoen is dus heel divers en er is een goede mix van spannende, aangrijpende en vrolijke momenten. En er is ook weer ruimte voor romantiek hoewel de pittige seksscènes nu tot een minimum beperkt blijven. De dertien afleveringen van ongeveer een uurtje kijken makkelijk weg en als kijker word je soms onaangenaam verrast met een choquerende gebeurtenis die je niet aan ziet komen. Des te groter is de impact en ik denk dat de makers er goed aan hebben gedaan om de serie toch op een subtiele wijze anders in te steken. Dit deel eindigt als verwacht met een zenuwslopende cliffhanger en ik kan nu al niet wachten op hoe het gaat aflopen. Het enige minpunt is dat we er nog even op moeten wachten, want het zal ongeveer een jaartje duren voordat Orange is the New Black – Seizoen 5 beschikbaar is op Netflix.

Score: 9,0

3 thoughts to “Orange is the New Black – Seizoen 4 (2016) recensie”

1. Misschien dan toch nog maar een kans geven….maar eerst nog een aantal andere dingen kijken. Daredevil heb ik bijna uit en heb nog een aantal andere zaken op Netflix lijst staan die ik eerst ga kijken…