Oorlogswinter (2008) recensie

OorlogswinterIn deze periode kijk ik altijd naar oorlogsfilms. En dan vooral de films die over de Tweede Wereldoorlog gaan. Na Zwartboek en De Aanslag begon ik met het door Martin Koolhoven geregisseerde oorlogsdrama Oorlogswinter. Een solide film die niet zo goed is als zijn genoemde genregenoten, maar zeker indruk maakt. Met een glansrol voor de jonge Martijn Lakemeier die de rol van de tiener Michiel speelt.

Michiel raakt tijdens de oorlogswinter betrokken bij het verzet als hij zich ontfermt over een gewonde RAF piloot en er alles aan doet om hem te verbergen voor de Duitsers. Terwijl hij op jonge leeftijd ontdekt welke zware consequenties er zijn als zijn daden worden ontdekt, weerhoudt hem er dat geen seconde van om zijn acties voort te zetten. Totdat zijn vader Johan (Raymond Thiry) door de Duitsers gevangen wordt genomen en hem vasthouden in het nabijgelegen stadhuis. Michiel belandt op een moeilijk kruispunt waar hij moet kiezen om zijn nieuw verworven vriend te beschermen of om zijn vader te redden.

Het acteerwerk van Martijn Lakemeier is uitstekende te noemen en hij overtuigt in zijn rol als de jonge Michiel die op te jonge leeftijd volwassen moet worden. Tijdens één van de zwaarste periodes die ons land ooit gekend heeft. Je leeft met hem mee en er is ook wel een vorm van spanning aanwezig als zijn acties om RAF piloot Jack (Jamie Campbell Bower) te beschermen dreigen te mislukken. Daarnaast zijn er lovende woorden voor Martin Koolhoven die een realistische film met authentieke setting en kostuums heeft gecreëerd.

Hoewel het een sterk oorlogsdrama is, scoort Oorlogswinter toch minder goed dan genregenoten die naar mijn mening iets aangrijpender zijn. Een zakdoek is nimmer nodig ondanks dat er toch wel genoeg momenten aanwezig zijn om de kijker het nodige kippenvel te bezorgen. Koolhoven slaagt daar niet helemaal in en dat vind ik jammer. Naar mijn mening meer te wijten aan het feit dat ik nauwelijks een band met de personages kreeg. Ik kan het ook niet helemaal verklaren, maar het zorgt er uiteindelijk voor dat de film een iets lagere score krijgt.