Onward (2020) recensie

Onward-OV-_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2019-Disney-Pixar-All-Rights-ReservedOnward is de 22ste animatiefilm van Pixar. De studio die ook verantwoordelijk is voor inmiddels legendarische films zoals Finding Nemo, Monsters Inc. en Toy Story. Ik kan niet onder stoelen of banken steken dat ik de kwaliteit van de Pixar-films in de afgelopen jaren nogal wisselend vond. Vooral Incredibles 2, Coco en The Good Dinosaur stelden iets teleur hoewel Toy Story 4 vorig jaar weer van een uitmuntende klasse was. Dit jaar werd Onward uitgebracht en ik had enorme twijfels bij de door Dan Scanlon geregisseerde animatiefilm. Die mij uiteindelijk enorm heeft verrast!

Magische wereld
Onward speelt zich af in een magische wereld waar elven, trollen en eenhoorns leven, maar de magie is ver te zoeken. Ook de magische wereld is geëvolueerd terwijl licht of warmte creëren niet meer met een toverstaf, maar met een simpele druk op de knop wordt gedaan. Elfjes vliegen niet meer rond, maar besturen nu stoere motoren. Terwijl Centauren niet meer rondrennen, maar zich verplaatsen met behulp van een auto. Maar de magie keert terug wanneer de 16-jarige Ian Lightfoot (Tom Holland) op zijn verjaardag een bijzonder cadeau krijgt van zijn overleden vader.

Bijzondere gift
Hij ontvangt een toverstaf. En een bijzondere spreuk waarmee hij zijn vader voor één dag kan terughalen uit de dood. Ian heeft zijn vader nooit gekend en wanneer blijkt dat hij de gaven bezit om te toveren, probeert hij dan ook om zijn vader terug te halen. Dat slechts gedeeltelijk lukt als hij alleen zijn benen terug tovert. Nu de magische steen tijdens het proces verloren is gegaan gaat hij driftig op zoek naar een vervangend exemplaar om de spreuk te kunnen voltooien. Maar het is een ongekende race tegen de klok, omdat de spreuk slechts één dag geldig is. Samen met zijn broer Barley (Chris Pratt) gaat hij dan ook het avontuur tegemoet om een magische steen te vinden.

Broederschap
Maar Onward is meer dan een verhaal over een tiener die zijn vader dolgraag wilt ontmoeten. Het is ook een film over broederschap als Ian en Barley de handen ineen slaan om de benodigde magische steen te vinden. Het avontuur dat zij aangaan gaat gepaard met enorm veel humor, ontroering en spanning. Zeker wanneer de twee tieners in de slotfase een vloek loslaten op hen geboorteplaatsje en een woeste draak ontwaken. Met behulp van opnieuw verbluffende animaties creëert Pixar een betoverende film. Die zich mag scharen bij de toppers die de animatiestudio tot op heden heeft gemaakt.

Sterk
Onward is dan ook een sterke film die emoties losmaakt, maar bovenal entertaint. In de slotfase vormde zich dan ook een brok in mijn keel en dat had ik toch niet zien aankomen. Want een film die zich hevig heeft laten inspireren door films zoals The Lords of the Rings en games zoals Dungeons & Dragons, was voor mij in ieder geval geen trigger om met de grootste spoed de bioscoop te bezoeken. Maar na afloop ben ik zeer aangenaam verrast en Onward is wat mij betreft dan ook zeker meer dan de moeite waard. Nadat de film al eerder op Video On Demand verscheen is Onward sinds kort ook verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met bonusmateriaal afgeladen Blu-ray Disc.

Waardering: 4 uit 5.