Once-Upon-a-Time-in-Hollywood_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2018-CTMG-Inc-All-Rights-Reserved

Once Upon a Time… in Hollywood (2019) recensie

Once-Upon-a-Time-in-Hollywood_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2018-CTMG-Inc-All-Rights-ReservedQuentin Tarantino heeft het publiek al vaker getrakteerd op briljante films. Daaronder Reservoir Dogs, Inglourious Basterds en Pulp Fiction. Ruim 4 jaar na de release van zijn laatste film The Hateful Eight komt de eigenzinnige scenarioschrijver en regisseur met Once Upon a Time… in Hollywood. Naar eigen zeggen zijn meest persoonlijke film ooit en zijn liefdesbrief aan Los Angeles. De City of Angels waar de filmwereld bruist en in de jaren ’60 een tragedie heeft afgespeeld. Een tragedie dat een belangrijk onderdeel is in één van zijn beste films tot op heden.

Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) is een televisieacteur die aan populariteit verliest. Hij heeft al jaren de hoofdrol mogen spelen in de serie Bounty Law, maar merkt dat zijn carrière in het slop raakt. Zijn stuntman en kameraad Cliff Booth (Brad Pitt) maakt een soortgelijke situatie mee. Zijn reputatie is beschadigd en het is voor hem nog lastig om werk te vinden. Maar ze slepen elkaar er doorheen. Zoekend naar werk, maar vooral naar succes. Zo heeft Rick nog altijd stiekem de hoop dat hij contact legt met zijn buren. De geprezen regisseur Roman Polanski (Rafal Zawierucha) en zijn vrouw Sharon Tate (Margot Robbie). In de hoop dat hij via een omweg een grote filmrol kan afdwingen.

Golden Years
Het deels fictieve scenario van Once Upon a Time… in Hollywood speelt zich af tijdens de Golden Years in Hollywood. Een tijdperk van glitter en glamour, maar ook een periode waarin leden van de Manson Family dood en verderf zaaiden. Wie zich een beetje in de historie heeft ingelezen weet dat Sharon Tate één van de slachtoffers van de sekte is, maar in Tarantino’s versie krijgt het verhaal toch een compleet andere wending. Op een gepaste manier welteverstaan. Het is een eerbetoon aan de actrice die op een formidabele wijze wordt gespeeld door Margot Robbie. Maar het zijn Leonardo DiCaprio en Brad Pitt die de show stelen. Met hen uitstekende vertolkingen van de kleurrijke hoofdprotagonisten.

Tarantino
De komische misdaadfilm is een authentieke Tarantino. Sfeervol door de zorgvuldig gekozen settings en soundtrack, vol met interessante dialogen, gitzwarte humor en een onderhoudend verhaal. Dat zowel actiemomenten als spanning en drama bevat. Hij sleept de kijker mee naar het Los Angeles in de jaren ’60 en ondanks dat de film een speelduur heeft van circa 160 minuten verveelt Once Upon a Time… in Hollywood geen moment. Dat kwaliteit in plaats van kwantiteit nog steeds hoog in het vaandel staat bij de filmmaker bewijst hij nogmaals met een geweldige film. Hoewel het succes van zijn laatste film wel grotendeels te danken is aan het gouden duo DiCaprio en Pitt.

Waardering: 4 uit 5.