On The Other Side (2016) recensie

On The Other SideDe Kroatische inzending voor de aankomende Oscars in de categorie beste buitenlandse film S one strane (beter bekend als On The Other Side) draait nu in de bioscoop en ik mocht het door Zrinko Ogresta geregisseerde drama beoordelen. Hoewel het in het begin even wennen is aan de vreemde taal en dat ik mij moest concentreren op de ondertiteling, heb ik toch kunnen genieten. On The Other Side is namelijk een raadselachtige en sobere film die van het begin tot het einde boeit.

Het verhaal draait om verpleegster Vesna (Ksenija Marinkovic) die 20 jaar geleden samen met haar zoon en dochter naar Zagreb is verhuisd en een nieuw leven zijn gestart. De kinderen willen geen contact meer met hun vader Zarko die een nogal dubieus verleden in de Joegoslavische oorlog heeft. En zijn daden hebben tot op de dag van vandaag nog steeds een impact op het bestaan van zijn kinderen. Hoewel Vesna zich concentreert op haar eigen leven beginnen de gevoelens en gedachten voor en over Zarko terug te keren als hij uit het niets haar telkens opbelt.

Wat Ogresta goed heeft gedaan is om niet alles uit de doeken te doen over het verleden dat Vesna en haar kinderen nog steeds achtervolgd, maar het wordt ook niet duidelijk wat Zarko precies op zijn kerfstok heeft. Als kijker blijf je dan ook geboeid kijken terwijl de sobere en grauwe settings de aandacht opeisen. Evenals een gebrek aan begeleidende muziek waardoor er alleen aandacht is voor de personages, hun verdriet en uitdagingen waar zij dagelijks mee geconfronteerd worden.

Het acteerwerk is dan ook prima. Kesnija Marinkovic is als enige hoofdrolspeelster verantwoordelijk voor het succes van On The Other Side, maar zij speelt overtuigend en als kijker leef je dan ook met haar mee. In de slotfase voegt Ogresta wat spanning aan zijn film toe en een verrassende plotwending maakt S one strane nog interessanter. Een uitstekende film dus die in de voorselectie zat voor een Academy Award in de categorie beste buitenlandse film. En het is dan ook jammer dat de film de eindronde niet heeft gehaald.

2 thoughts to “On The Other Side (2016) recensie”