Òlòturé (2019) recensie

Op 2 oktober verscheen op Netflix Òlòturé. Een Nigeriaanse dramafilm, die bijna een jaar geleden in première ging, maar nu een wereldwijde première beleeft. Met dank aan de populaire streamingdienst. Sharon Ooja speelt de hoofdrol in het drama dat draait om mensenhandel en exploitatie van vrouwen. Een actueel thema dat zonder twijfel de aandacht verdient.

Undercover

Ehi (Sharon Ooja) is niet alleen een aantrekkelijke vrouw, maar ook een journaliste. Die vastberaden is om de wereld van mensenhandel in Lagos te ontmaskeren. Zij gaat undercover in een netwerk van prostituees. Waar ze vrienden maakt en informatie vergaart om het verhaal te kunnen vertellen. Maar na een ingrijpende gebeurtenis gaat ze onverbiddelijk door. Wanneer ze ontdekt dat een mensenhandelaar de jonge vrouwen uit Lagos exporteert naar delen in Europa.

Gewelddadig

Dat mensenhandel bestaat is nu eenmaal een hartverscheurend feit en een onderwerp dat al in meerdere films is behandeld. Ondanks dat nog een film over dit thema overbodig lijkt, is het juist belangrijk dat er aandacht voor is. In de hoop dat jonge vrouwen niet meer ten prooi vallen aan de mensen die goud geld verdienen met deze handel. In Òlòturé wordt de penibele situatie van de prostituees overduidelijk in beeld gebracht. Expliciete beelden van seksueel misbruik en buitensporig geweld worden dan ook niet geschuwd.

Mooi doch lelijk

De film van regisseur Kenneth Gyang is een mooie film. De adembenemende shots van Lagos komen uitstekend tot hun recht hoewel, de duistere wereld van de prostitutie en mensenhandel ook prominent in beeld wordt gebracht. Het acteerwerk is prima te noemen terwijl de grafische beelden voor zich spreken om het aangrijpende verhaal te vertellen. Desalniettemin vroeg ik mezelf af of die expliciete beelden wel nodig waren geweest om de boodschap over te brengen. Na afloop heerst dan ook beetje het gevoel dat de filmmaker het belangrijker vond om de kijker te choqueren dan om het publiek bewust te maken van de actuele problematiek.

SCORE: 6,5

Òlòturé