Offspring (2009) recensie

OffspringOnlangs kocht ik een speciale editie van de horrorfilm The Woman. Die door Arrow Video in het Verenigd Koninkrijk werd uitgebracht als een gelimiteerde editie. Die tevens de film Offspring uit 2009 bevat. Evenals in The Woman speelt in de door Andrew van den Houten geregisseerde horrorfilm Pollyanna McIntosh de rol van een brabbelende kannibaal. Die het heeft gemunt op de baby van een nietsvermoedend koppel.

Amy (Amy Hargreaves) krijgt de verassing van haar leven als ze in haar huis wordt opgejaagd door bloeddorstige kannibalen. De primitievelingen hebben het gemunt op vers vlees, maar in het bijzonder op haar pasgeboren baby. Terwijl de lijken zich opstapelen en de politie met man en macht de zaak probeert op te lossen, wordt Amy samen met haar vriendin vastgehouden in een nabijgelegen grot. Waar de kannibalen zich verschansen en duistere plannen smeden. Om geen honger meer te lijden, maar ook om zich voort te planten.

Luguber

Het werk van Andrew van den Houten is bijzonder te noemen. Het lijkt erop dat de filmmaker een voorkeur heeft voor de klassieke horrorfilm waarin kannibalen hen lusten botvieren op onschuldige mensen om hen vervolgens op te eten. Ondanks dat zijn films niet zo luguber zijn als Cannibal Holocaust en Cannibal Ferox, zoekt hij met regelmaat de rand van de goede smaak op. Bloederige en smerige beelden worden dan ook niet geschuwd. Hoewel de focus op het verhaal blijft. Hoe simpel dat ook mag zijn. Het is effectief en de Offspring is tevens een onderhoudende film die van het begin tot het einde vermaakt.

Pollyanna McIntosh

Dat Pollyanna McIntosh inmiddels wordt getypecast lijkt haar niet te deren, want na haar optreden in Offspring doet ze het nog eens dunnetjes over in The Woman. Dat het directe vervolg is op de horrorfilm uit 2009. Overigens ook een aanrader als je een spraakmakende film kunt waarderen. Offspring is misschien een tikkeltje rauwer en smeriger, maar de horrorliefhebber zal hier niet voor terugdeinzen. Die zal eerder een zak chips opentrekken dan zijn hoofd wegdraaien. Maar de mensen met een zwakke maag kunnen deze film beter links laten liggen. Een snel bezoek aan de dichtstbijzijnde toiletpot is gegarandeerd.

Waardering: 3 uit 5.
Ko-Fi