Ocean’s 8 (2018) recensie

Ocean-s-8_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Warner-Bros-Ent_All-Rights-ReservedSandra Bullock, Cate Blanchett, Rihanna, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway en Sarah Paulson. Om maar even een paar sterren te noemen die in de luchtige misdaadfilm Ocean’s 8 de revue passeren. Als liefhebber van Steven Soderbergh’s Ocean’s 11 was ik wel enorm sceptisch toen het vervolg Ocean’s 8 werd aangekondigd. Zeker niet om het feit dat het deze keer brutale meiden zijn die het criminele pad kiezen, maar in alle eerlijkheid waren de vervolgdelen Ocean’s 12 en 13 niet bepaald de beste films. Zit de wereld dan wel te wachten op een nieuwe Ocean’s film?

Na een zware gevangenisstraf komt Debbie Ocean (Sandra Bullock) op vrije voeten. De meesterdievegge ademt nog geen minuut de vrije lucht in als zij alweer haar volgende meesterplan uit de doeken doet. Ruim 5 jaar lang heeft ze een ingenieus plan bedacht om werelds meest kostbare juweel te stelen tijdens een prestigieus gala. Al snel trommelt zij haar oude vriendinnen op en ze stelt een team van uitgekookte dievegges samen om haar plan handen en voeten te geven. Maar zoals bij ieder plan verloopt niet alles volgens de planning. Met een behoorlijke portie moed en brutaliteit moeten de dames hen plan zien te verwezenlijken. Hoe uitdagend dat dan ook is.

Nog een Ocean

De grote verrassing is dat Danny Ocean (George Clooney) een zus blijkt te hebben die evenals hij de kwaliteit bezit om snode plannen te smeden en behoorlijke geldbedragen te stelen. Ergens is het een cliché dat de dievegges in de door Gary Ross geregisseerde film hun pijlen richten op een glimmend kostbaar juweel, maar de dames doen zeker niet onder voor hun mannelijke collega’s die in de voorgaande delen zich schuldig maakten aan lucratieve misdaden. Mede te danken aan het goede acteerwerk en de wijze waarop de filmmaker het verhaal in beeld brengt. Vergelijkbaar met dat van Ocean’s 11 en diens vervolgdelen.

Juweel van een Blu-ray Disc

De bepalende sfeer speelt dan ook een factor in het succes van Ocean’s 8. Dat helaas te maken kreeg met wisselende kritieken en zelfs op geprezen websites zoals IMDB.com genoegen moest nemen met relatief lage beoordelingen. Maar naar mijn mening neemt dat niet weg dat de film enorm vermakelijk is en bijna 2 uur lang vermaakt. Nu ben ik wel een liefhebber van dit soort films, maar Ocean’s 8 bleek toch een zeer aangename verrassing te zijn. De film is sinds kort dan ook verkrijgbaar op een kwalitatief goede Blu-ray Disc die een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit bevat, maar ook een aantal interessante extraatjes. Een mooi moment om de film in huis te halen en deze een eerlijke kans te geven.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Ocean’s 8 (2018) recensie”

1. Toch mist deze film wel de hand van Soderbergh waardoor hij in mijn optiek wat minder goed uit de verf komt. Nog steeds wel een vermakelijke film, maar iets minder dan de mannelijke tegenhangers.