Obi-Wan Kenobi (2022) review

De eerste afleveringen van Obi-Wan Kenobi staan op Disney Plus. Ondanks dat de serie nog niet in zijn geheel te bekijken is, vind ik het toch leuk om alvast even mijn eerste mening te delen over de langverwachte Star Wars-serie waarin Ewan McGregor opnieuw de rol van de gelijknamige Jedi-ridder speelt. De eerste afleveringen beloven in ieder geval veel goeds! Laten we dan ook hopen dat de rest net zo goed al dan niet beter is.

Ewan McGregor speelt de rol van de Jedi-ridder Obi-Wan Kenobi opnieuw uitstekend en het lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan. Oké, nu heeft de acteur wel een paar rimpeltjes meer, maar dat is niet zo erg. Gezien het feit dat de serie zich ook 10 jaar na de gebeurtenissen in Revenge of the Sith afspeelt. In de tijdlijn van Star Wars kun je deze serie dan ook het beste plaatsen tussen de films Star Wars Episode III Revenge of the Sith en Rogue One: A Star Wars Story.

De eerste afleveringen vertellen eigenlijk dat de ooit zo machtige Jedi Knight een rustig leven als normale man leidt op de zand planeet Tatooine. Waar hij de ontwikkelingen van de jonge Luke Skywalker op de voet volgt. Het is immers zijn taak dat het inmiddels machtige Empire niets van zijn bestaan afweet. Maar het rijk jaagt al jaren op de gevluchte en overgebleven Jedi in het heelal. Vooral de ambitieuze Third Sister, die een aantal wel kennen uit de videogame Star Wars Jedi: Fallen Order, doet er alles aan om Jedi op te sporen om bij de machtige Darth Vader in een goed daglicht te komen.

In de eerste twee episodes zien we hoe Obi-Wan Kenobi zijn lichtzwaard weer op moet pakken als de dreiging van het rijk toeneemt en Luke’s kleine zusje Leia in gevaar komt. Het verhaal steekt tot op heden logisch in elkaar, maar het is even afwachten of de rest van de serie die trend volgt. Een kleine teleurstelling is dat het iconische personage Darth Vader zijn helm nog niet heeft laten zien, maar het zal niet lang meer duren voordat de Sith Lord met zijn rode lichtzwaard zich laat gelden.

• Hoe goed is het verhaal?
  • Hoe goed is het acteerwerk?
  • Hoe vermakelijk is de serie?