O Silêncio do Céu (2016) recensie

O Silêncio do CéuVorig jaar verscheen op Netflix het Zuid-Amerikaanse drama O Silêncio do Céu van filmmaker Marco Dutra. Een boekverfilming die realistisch, onbehaaglijk en indrukwekkend is. Het verhaal is op z’n zachtst uitgedrukt heftig terwijl het acteerwerk van hoofdrolspelers Leonardo Sbaraglia en Carolina Dieckmann zeer overtuigend is. Het is een film die wegens de onbekende titel wellicht snel wordt overgeslagen en dat is jammer. Want het drama is zeker de moeite waard om een keertje aan te klikken.

O Silêncio do Céu begint heftig met een afschuwelijke scène waarin Diana (Carolina Dieckmann) op klaarlichte dag in haar eigen huis verkracht wordt door 2 mannen. De daaropvolgende dagen richt ze haar aandacht op haar 2 kinderen terwijl ze haar man Mario (Leonardo Sbaraglia) niet informeert over de afschuwelijke gebeurtenis. Mario houdt op zijn beurt eveneens de kaken stijf op elkaar terwijl hij een vreselijk geheim heeft. Door een gebrek aan communicatie lopen de spanningen thuis hoog op en het huwelijk van hem en Diana komt opnieuw onder hevige druk te staan.

Laat je niet misleiden door het mooie decor waar de film zich afspeelt, want O Silêncio do Céu is pittig. Het begint als een rechtlijnige wraakfilm die langzaam maar zeker transformeert in een heftig drama dat meerdere lagen bevat. Zodra de puzzelstukjes op hun plaats beginnen te vallen begin je als kijker ook steeds beter te begrijpen waarom Diana haar kop in het zand steekt en Mario bepaalde acties onderneemt. En waarom de twee geliefden geen steun bij elkaar zoeken. Dat maakt deze Zuid-Amerikaanse Netflix-productie interessant en zoals eerder geschreven de moeite waard om een keertje aan te klikken.