Our Time

Nuestro Tiempo (2018) recensie

Our TimeOpen relaties. Niet langer meer een onbespreekbaar onderwerp en door velen een geaccepteerde levensstijl. Een afspraak die enerzijds vrijheid biedt, maar ook de relatie of het huwelijk interessant houdt. Ik ben van mening dat een open relatie niet werkt. Hoe goed de afspraken ook zijn. Jaloezie steekt toch altijd de kop op. Zeker als de één meer vrijheid neemt dan de ander. Ranch-eigenaren Esther (Natalia López) en Juan (Carlos Reygadas) geven daar in het Mexicaanse drama Nuestro Tiempo een goed voorbeeld van.

Juan en Esther lijken de zaken goed voor elkaar te hebben, maar niets is minder waar. Juan is ontzettend druk met de stieren terwijl zijn vrouw alles in en rondom de ranch in goede banen probeert te leiden. Ze leven langs elkaar heen en Juan ontdekt dat zijn vrouw niet langer meer open en eerlijk is over haar avontuurtjes. Terwijl zij daar goede afspraken over hebben gemaakt. Terwijl bij Juan de jaloezie toeneemt en Esther steeds vaker neerslachtig is, wordt het tijd om orde op zaken te stellen. Maar een openhartig gesprek levert niet altijd het gewenste resultaat op.

Laag tempo
Met een speelduur van nog net geen 3 uur is Nuestro Tiempo geen film om even tussendoor mee te pakken. Eveneens te danken aan het toch wel zware thema dat regisseur Carlos Reygadas behandelt. Na een goed uur begint het verhaal dan ook pas vorm te krijgen. Tot die tijd moet de kijker genoegen nemen met mooie beelden van het landschap, maar worden we ook regelmatig getrakteerd op ongemakkelijke fragmenten. Die overigens vrij doelloos aanvoelen gezien het feit deze beelden niets te maken hebben met de gespannen relatie tussen Juan en Esther.

Iets korter
Na afloop vraag ik mij dan ook af of Nuestro Tiempo niet een uurtje korter had kunnen duren. Het is toch wel een vrij lange zit. Ondanks dat Reygadas een onderhoudend drama heeft gemaakt. Het is intrigerend om te zien hoe Juan en Esther door het leven gaan hoewel het verhaal in mijn opinie niet veel beter is dan dat van een gemiddelde soap. Ik denk dan ook dat de film niet voor een breed publiek geschikt is, maar de liefhebber van bijzondere dramafilms wel kan bekoren.

Waardering: 2.5 uit 5.