Nocturne (2019) recensie

Nocturne_ps_1_jpg_sd-lowFlitsende beelden en een waarschuwing worden in de eerste minuten op de kijker afgevuurd. Het wordt snel duidelijk dat het debuut van regisseur Viktor van der Valk Nocturne geen alledaagse Nederlandse speelfilm is. Ongeschikt voor de massa en om die reden ook niet te zien bij iedere willekeurige bioscoop. Een film die vooral in het filmtheater het hart moet veroveren van de liefhebber van film-noir, want een betere manier om Nocturne te categoriseren is er eigenlijk niet.

Alex (Vincent van der Valk) is een talent die druk bezig is met het filmen van zijn debuut, maar heeft moeite met het varen van de juiste koers. Hij is druk bezig met het vinden van de essentie van zijn verhaal terwijl alle cast- en crewleden hem bestoken met vragen over zowel belangrijke als pietluttige zaken. In de holst van de nacht zoekt hij naar antwoorden terwijl de grenzen tussen realiteit en fictie vervagen. Een manier om zijn film meer betekenis te geven en om zijn debuut bestaansrecht te geven.

Acteerwerk
In een bijzonder project als Nocturne heb je als filmmaker hoofdrolspelers nodig die hun vak verstaan. Met Vincent van der Valk heeft zijn oudere broer de perfecte acteur gevonden om in de huid te kruipen van Alex. Een man die zichtbaar worstelt met zijn gevoelens en ideeën. Wellicht te instabiel om een project van dit formaat tot een goed einde te brengen, maar hij bijt zich erin vast. Hij geeft niet op. Als kijker leef je met hem mee, maar het is ook niet lastig om jezelf te identificeren met Alex. Een personage dat evenals velen te maken heeft met druk. In een wereld waar alles in een stroomversnelling raakt en er geen moment meer lijkt te zijn op om adem te komen.

Psychedelisch
Niet alleen het goede acteerwerk houdt de kijker geïnteresseerd, maar ook de wijze waarop Van der Valk zijn film in elkaar heeft gezet. Met bijzondere beelden, het gebruik van kleurfilters en zorgvuldig gekozen settings presenteert hij een film die zowel pracht uitstraalt als een beklemmend gevoel creëert. De muziek speelt hierin eveneens een belangrijke rol. Op een aantal momenten is daar ook dat onbehagelijke gevoel waaraan niet te ontsnappen valt. Alsof het niet meer goed gaat komen. Dat maakt Nocturne een pittige film die wellicht zwaar op de maag ligt, maar door de wijze waarop het gefilmd is en door het overtuigende acteerwerk meer dan de moeite waard is.

Nocturne van Viktor van der Valk is zowel in de filmtheaters als via de on-demand dienst Picl te zien.

3.5

Steun Filmliefhebber.com