Nina Wu (2019) recensie

Nina-Wu_ps_1_jpg_sd-low Films zijn er om het publiek te vermaken of om de mens iets bij te brengen. Maar er zijn ook genoeg filmmakers die film gebruiken om een statement te maken. Iets dat Midi Z doet met het Taiwanese drama Nina Wu. Waarin de duistere kant van de filmwereld wordt onthuld. Het drama is dan ook allesbehalve licht kijkvoer, want de film zorgt voor een akelig gevoel. Een gevoel dat moeilijk is af te schudden. Nina Wu, dat vanaf 10 oktober in de bioscoop draait, is dan ook zeker niet voor de massa gemaakt.

De jonge Nina Wu (Ke-Xi Wu) ambieert een carrière als actrice, maar ze moet haar geld bij elkaar sprokkelen door kleine rollen aan te nemen. Haar manager ziet kansen voor de jonge vrouw als ze openstaat om voor de auditie uit de kleren te gaan. Hoewel Nina terughoudend is, besluit ze uiteindelijk om de producent te ontmoeten. In de hoop dat haar grote doorbraak niet lang meer op zich laat wachten. Maar eenmaal achter de schermen ontdekt Nina al snel dat de filmmakers niet de intentie hebben om Nina te beoordelen op haar acteertalent.

#MeToo
Het is al jaren het onderwerp van de dag in Hollywood. Filmproducenten en filmmakers die misbruik maken van jonge actrices. Die niet alleen uit de kleren moeten, maar ook tegen hen wil in het bed met hen moeten delen om grote rollen te kunnen bemachtigen. Iets dat de laatste tijd aan het licht komt en een beweging creëert waarin acteurs en actrices de weerzinwekkende acties afkeuren. In de hoop dat het misbruik tot een halt wordt toegeroepen. De filmwereld lijkt pracht en praal, maar er is ook een duistere kant. Die in de ietwat surrealistische film Nina Wu wordt getoond.

Objecten
In de film van Midi Z ligt de focus vooral op jonge vrouwen die door filmmakers niet als talentvolle actrices, maar als objecten worden gezien. Die zich in bochten moeten wringen om een gedeelde aandacht te krijgen. Het zijn vervelende beelden om te zien. Maar het is wel goed verpakt in een onderhoudende film die pas in de slotfase uit de doeken doet hoe de vork nu echt in de steel zit. In het eerste uur ligt de focus vooral op Nina. Haar eenzame en ongelukkige leven waarin ze van alles probeert om haar carrière van de grond te krijgen. Omdat ik zo met haar meeleef komt het slot dan ook hard aan. Een afschuwelijk fragment die de nodige emoties oproept.

Met dank aan Herrie Film & TV voor toegang tot de screener.

3