Night of Something Strange (2016) recensie

Night of Something StrangeFilms zijn er in alle soorten en maten. Er zijn slechte films, waardeloze films en films die zo ongelofelijk slecht zijn dat deze ook weer grappig zijn. Het horrorgenre is verpest met films die kant noch wal raken en voor de liefhebber is het soms een uitdaging om door al die bagger heen te banjeren om zo nu en dan eens op een aangename verrassing te stuiten. Het geplaagde Night of Something Strange is zo’n goed foute film die eigenlijk te slecht voor woorden is, maar toch erg vermakelijk is. En wellicht over twintig tot dertig jaar als cultklassieker wordt gezien.

Een groepje scholieren gaat op weg naar het strand, maar de urenlange rit naar de eindbestemming verloopt allesbehalve vlekkeloos. Al snel worden zij het doelwit van bloeddorstige zombies die niet alleen moordlustig, maar ook geil zijn! De nietsvermoedende tieners vallen dan ook één voor één ten prooi aan de maniakale seksmaniakken met als resultaat dat zij zelf transformeren in afzichtelijke seksverslaafden. Alleen door samen te werken, de wiet te laten staan en zich te onthouden van gemeenschap, hebben de laatste overlevenden een kans om deze nacht te overleven.

Night of the STD’s
De komische horrorfilm van regisseur Jonathan Straiton is zoals geschreven een geplaagde productie. Het script lag al sinds 2009 op de planken en de productie begon in 2012. Echter duurde het maar liefst vier jaar totdat het product gereed was om aan het publiek te kunnen tonen. Make-up artiesten vertrokken of werden ontslagen en de film was onderhevig aan talrijke fouten die in de lange periode werden opgepoetst. Om de film dan ook iets toegankelijker te maken en om de kijkers niet af te schrikken, werd de originele titel Night of the STD’s dan ook omgetoverd tot Night of Something Strange.

Goed fout
Het verhaal is natuurlijk niet bijzonder te noemen. Men neemt twee geile jongens, twee keurige meiden die vreemd genoeg toch op het aanbod ingaan om een weekend erop uit te trekken en een assortiment aan uiteenlopende zombies die zowel opgewonden als bloeddorstig zijn. Stop het in een blender en je krijgt Night of Something Strange. Het is gelukkig geen seksfilm, want de makers van de horrorfilm blijven keurig binnen de lijntjes. Hoewel expliciete beelden, functioneel naakt en overdreven bloedfonteinen niet worden geschuwd. Een film die uitstekend past in de goed fout categorie en de kijker meer zal laten lachen dan angst zal aanjagen.

Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

2

Samenvatting