Night Hunter (2018) recensie

Night-Hunter_ps_1_jpg_sd-lowIn de actie/thriller Night Hunter wordt weer eens duidelijk gemaakt dat het Internet gevaarlijk kan zijn. Je weet immers nooit met wie je aan het kletsen bent op social media. Tientallen jonge vrouwen worden zo in de val gelokt als ze denken dat ze met leeftijdsgenootjes aan het chatten zijn, maar uiteindelijk blijken het oudere mannen te zijn die seks willen. In Night Hunter komt dit gevaar uitgebreid aan bod hoewel de door David Raymond geschreven en geregisseerde film wel iets meer te bieden heeft dan alleen een waarschuwing.

Voormalig rechter Cooper (Ben Kingsley) spoort samen met de jonge Lara (Eliana Jones) zedendelinquenten op via het Internet. Ze lokken hen in de val en nemen wraak voor de tientallen slachtoffers die de mannen hebben gemaakt. Maar wanneer Lara ontvoerd wordt door een gevaarlijke psychopaat die jarenlang tientallen vrouwen gevangen heeft gehouden en heeft misbruikt, moet Cooper samenwerken met de recherche om haar terug te vinden. Agenten Marshall (Henry Cavill) en Rachel (Alexandra Daddario) worden op de zaak en zij weten al snel de getraumatiseerde man Simon (Brendan Fletcher) in de kraag te vatten. Hoewel het na zijn verhoor blijkt dat hij niet alleen opereerde.

Sterrencast
Met grote sterren als Henry Cavill, Alexandra Daddario, Ben Kingsley en Stanley Tucci aan boord heb je als filmmaker een groot voordeel. De genoemde filmsterren spelen de rollen dan ook uitstekend hoewel ook het spel van Brendan Fletcher als de getraumatiseerde Simon benoemingswaardig is. Maar is het ook voldoende om Night Hunter te bestempelen als een topper? Het debuut van de Britse filmmaker is zeker niet onaardig, maar er zijn wel wat minpunten te benoemen. Zoals de dode momenten die zo nu en dan de kop opsteken en een aantal gebeurtenissen zijn wel erg vergezocht. Dat komt de spanning wellicht ten goede, maar niet het realisme.

Actualiteit
Hoewel het verhaal van Raymond actueel is en een serieus probleem in de huidige maatschappij toont, doet hij er naar mijn mening bijzonder weinig mee. Het wordt meer als opstapje gebruikt om een spannende thriller met een aantal plotwendingen uit de grond te stampen. Dat is ergens zonde, maar hij compenseert het wel door interessante personages, dialogen en spanning toe te voegen. Daarnaast zijn de settings zorgvuldig gekozen en net zo ijzingwekkend te noemen als de daden van Simon. Dat zorgt voor een onbehagelijk gevoel en als kijker kan je alleen maar hopen dat de misdadiger zijn verdiende loon krijgt. Night Hunter is dan ook zeker een kijkbeurt waard ondanks dat het dan geen topper in het genre is.

Night Hunter draait vanaf 29 augustus in de bioscoop. Met dank aan Gusto Entertainment en Triple P Entertainment voor de link naar de screener.

3
4 (1 vote)