Night Hunter (2018) recensie

Voor Henry Cavill zou het ongetwijfeld even wennen zijn geweest om van een rol als een bekende superheld in de huid te kruipen van een vastberaden politieagent die te maken krijgt met een gevaarlijke tegenstander. In de door David Raymond geschreven en geregisseerde actiethriller moet hij samen met zijn partner Rachel (Alexandra Daddario) een gevaarlijke zedendelinquent opsporen. Night Hunter, die ook bekend is met de titel Nomis, is wellicht geen topper in het genre, maar naar mijn mening zeker een kijkbeurt waard.

Sterrencast
David Raymond had een groot voordeel om met bekende namen samen te werken. Naast Man of Steel-ster Henry Cavill en Baywatch-actrice Alexandra Daddario spelen ook Ben Kingsley en Stanley Tucci. Toch is het de relatief onbekende acteur Brendan Fletcher die grotendeels de positieve aandacht opeist. Met zijn briljante vertolking van de getraumatiseerde Simon. Een man die op de radar komt bij de politie en verantwoordelijk lijkt te zijn voor het ontvoeren en misbruiken van tientallen meisjes. Maar het blijkt ook snel dat hij niet alleen heeft geopereerd.

Op het verkeerde been
De maker probeert de kijker continu op het verkeerde been te zetten en in dat opzicht is het verhaal interessant genoeg om de kijker te entertainen. Toch ben ik van mening dat er een aantal flinke dode momenten aanwezig zijn die mijn inziens om geen enkele andere reden zijn toegevoegd dan om de speelduur op te rekken. Met sowieso een korte speelduur van 98 minuten lijkt deze keuze logisch, omdat de film anders wellicht nog geen 70 minuten had aangetikt. Desalniettemin is dat een reden om Night Hunter een niet al te hoge score te geven.

Pluspunten
Maar naast het goede acteerwerk zijn er ook een paar mooie pluspunten te noemen. Zo zijn de personages interessant en vooral in het eerste bedrijf kan iedereen de schurk zijn. Als kijker kan je de bovenkamer flink aan het werk zetten om te ontcijferen wie het meesterbrein achter de ontvoeringen is. Daarnaast zijn de decors en de settings zorgvuldig gekozen en door de ietwat grauwe tonen komt het duistere karakter van de film uitstekend tot zijn recht. En laat ik ook niet vergeten om te melden dat Night Hunter toch wel een actuele boodschap bevat. Namelijk het gevaar van het Internet waar oudere mensen zich voordoen als jongelui om op die manier jonge meisjes naar hen toe te lokken.

Night Hunter is nu verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD. Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

3