Naboer

Naboer (2005) recensie

NaboerBuren krijg je cadeau. Met een beetje geluk kan je met ze opschieten en als je pech hebt zijn het vijanden voor het leven. In de Scandinavische horror/thriller Naboer krijgt de hoofdprotagonist te maken met twee mysterieuze buurvrouwen. Die hem meesleuren in een angstaanjagende wereld vol leugens en bedrog. Weet hij het hoofd koel te houden en te ontsnappen? Of wordt hij het volgende slachtoffer van de aantrekkelijke dames?

Samenvatting van het verhaal – John (Kristoffer Joner) wordt verlaten door zijn vriendin en de ogenschijnlijk rustige man wordt het doelwit van zijn buurvrouwen. Anne (Cecilie A. Mosli) en Kim (Julia Schacht). Met een smoesje lokken zij John in hun appartement. Zo vriendelijk als John is gaat hij op het aanbod in, maar dat had hij beter niet kunnen doen. Al snel wordt hij het doelwit in een psychologisch en gevaarlijk spelletje dat de dames spelen.

Recensie – Als jonge vrijgezel ga je natuurlijk al te graag in op een aanbod van twee aantrekkelijke buurvrouwen om een glaasje wijn te komen drinken, maar toch moet je wel op je hoede zijn. John wordt immers het doelwit van twee psychoten, die John manipuleren en tot waanzin drijven. Toch weet je als kijker vrij snel dat John ook geen honderd procent zuivere koffie is. Waar het dialoog met zijn angstige ex-vriendin in de openingsfase van de film stiekem het bewijs voor is.

Als kijker wil je dan ook wel weten hoe de vork precies in de steel zit en door de extreem korte speelduur wordt alles vrij snel duidelijk. Een korte speelduur is vaak een valkuil. Zeker wanneer het een spannende thriller betreft, maar in Naboer pakt het prima uit. De spanning wordt goed opgebouwd en de makers creëren een voelbare beklemmende sfeer. Te danken aan de goede doch simpele settings en bovenal aan het puike acteerwerk van de hoofdrolspelers.

3.5