Mutant Girls Squad

Mutant Girls Squad (2010) recensie

Mutant Girls SquadAls je denkt dat je als een ervaren filmliefhebber alles wel hebt gezien, loop je een titel tegen het lijf die je toch weer doet verbazen. De DVD van Mutant Girls Squad stond al een poosje in de kast stof te happen. Omdat ik dit jaar meer ‘nieuwe’ films wil kijken, besloot ik om er eens lekker voor te gaan zitten. En wat is dit toch een bijzondere maffe film. In positieve zin weliswaar.

Het verhaal draait om de 16-jarige scholiere Rin (Yumi Sugimoto), die op haar verjaardag niet alleen ontdekt dat haar ouders mutanten zijn, maar ook haar vader en moeder verliest als ze worden belaagd door een speciale eenheid die mutanten opspoort. Gevuld door woede ontwaakt Rin’s mutatie en ze rekent met haar gemuteerde hand binnen een mum van tijd vakkundig af met het schietgrage doodseskader. Om vervolgens opgejaagd te worden door de gemeenschap, want mutanten worden niet getolereerd.

Tijdens haar ontsnapping gaat het er ruig aan toe en er is een overvloed aan gruwelijke slachtpartijen en bloedfonteinen aanwezig. Hoewel, Rin een schattige tiener in een schooluniform lijkt, is ze diep van binnen een gruwelijk wezen dat werkelijk alles en iedereen op haar pad om zeep helpt. Mutant Girls Squad is enorm overdreven terwijl de make-up effecten en de computeranimaties er doelbewust nep uitzien. Met als doel om van de Japanse actie/horror een instant cult klassieker te maken.

Daar zijn de filmmakers dan ook in geslaagd, want Mutant Girls Squad sluit zich aan bij bizarre genregenoten, zoals Machine Girl en Tokyo Gore Police. Die overigens ook onder hetzelfde label Shock DVD van Filmfreak Distributie destijds zijn uitgebracht. Een film die voor een selectieve doelgroep is gemaakt en zeker niet de gemiddelde kijker weet te bekoren. Maar ben je een liefhebber van Japanse meiden, die met hun speciale gaves en op gruwelijke wijze uiteenlopende personages een kopje kleiner maken, dan kan je Mutant Girls Squad met een gerust hart opzetten.

2