Mug (2019) recensie

Mug_ps_1_jpg_sd-lowMug van regisseur Malgorzata Szumowska werd op het Film Festival in Berlijn bekroond met de grote juryprijs. Erkenning voor zijn Pools drama dat van het begin tot het einde een boeiende film is. Te danken aan hoe Szumowska het verhaal in beeld brengt, maar ook aan de overtuigende acteerprestaties van de hoofdrolspelers. Met in het bijzonder Mateusz Kosciukiewicz die een glansrol invult.

Jacek (Mateusz Kosciukiewicz) is een Heavy Metal-fan en een bouwvakker die nabij het dorpje waar hij woont werkt aan een gigantische beeld van Jezus. Het moet het grootste beeld ter wereld worden, maar na een noodlottig ongeluk ligt de bouw stil. Jacek is in een schacht gevallen en ernstig gewond geraakt. Na een aantal maanden pakt iedereen het leven weer op en moet Jacek zwaar verminkt door het leven. Door een volledige gezichtstransplantatie verliest hij niet alleen het respect van zijn dorpsgenoten en zijn verloofde, maar ook de liefde van zijn ouders die hem als een vreemde behandelen. Zijn zus is de enige die Jacek steunt in deze moeilijke periode in zijn leven.

Komisch en hartverscheurend
Mug is komisch en hartverscheurend, maar er zit ook een duidelijke maatschappelijke boodschap in. De openingsscène geeft al goed weer hoe vreemd de mens eigenlijk is als de dorpsgenoten in hun ondergoed een winkel bestormen die voor de gelegenheid een speciale aanbieding op een flatscreen televisie heeft. Mensen die normaliter rustig en vriendelijk door het leven gaan, maar elkaar nu bij wijze van spreken de hersens inslaan voor een stukje technologie. Enfin, het gedrag reflecteert ook hoe zij uiteindelijk met Jacek omgaan. De altijd populaire en aantrekkelijke rocker wordt opeens met de nek aangekeken als hij door een ongeluk ernstig verminkt raakt. Zelfs zijn losbandige verloofde ziet geen toekomst meer voor hen hoewel je zou denken dat liefde alles overwint.

Bekrompen
Je kunt wellicht wel stellen dat de mensen in het dorp bekrompen zijn. Zich krampachtig vasthouden aan het geloof en aan de lokale priester om toestemming vragen om Jacek te behandelen zoals ze dat doen. Zo vraagt Jacek’s verloofde of het wel oké is dat ze met andere mannen het bed deelt terwijl ze nog verloofd is. Overigens een ietwat vreemde scène die illustreert dat de priester ook niet helemaal zuiver is als hij om de details van haar seksuele handelingen vraagt en steeds dieper begint te ademen. Het zorgt tevens voor veel humor, want het is eigenlijk te belachelijk voor woorden. Maar wel enorm realistisch! Mug is dan ook een uitstekende film die de kijker niet alleen bij de strot beetpakt en meesleurt in het verhaal, maar je ook flink aan het denken zet.

Met dank aan The Publicity Company voor de screener.

3.5

Steun Filmliefhebber.com