Much Loved

Much Loved (2015) recensie

Much LovedHet drama Much Loved is een veelbesproken film. Want op de dag dat de film in première ging op het filmfestival van Cannes, werd deze in Marokko verboden. Volgens de autoriteiten maakte schrijver en regisseur Nabil Ayouch zich schuldig aan pornografie, onzedelijkheid en het aanzetten van minderjarigen tot ontucht. Hij werd er zelfs voor aangeklaagd. Natuurlijk moest ik met eigen ogen zien of de controversiële film van de Franse filmmaker inderdaad zo heftig is.

Samenvatting van het verhaal – Much Loved speelt zich af in Marrakech, Marokko. Waar de vriendinnen Noha (Loubna Abidar), Randa (Asmaa Lazrak) en Soukaina (Halima Karaouane) in armoede leven en alleen elkaar hebben. Om aan geld te komen wenden zij zich vrijwillig tot de prostitutie. Hun vaste klanten geven maar al te graag geld uit aan de drie dames, die er dan ook alles aan doen om hun klanten tevreden te houden.

Recensie – Marrakech is een mooie locatie voor een aangrijpend drama, zoals Much Loved. Hoewel, prostitutie en pornografie in Marokko een taboe is. Dat filmmaker Nabil Ayouch dan ook het doelwit werd van activisten en de autoriteiten is niet zo vreemd. Zelfs hoofdrolspeelster Loubna Abidar heeft de nodige problemen gehad in haar geboorteland nadat de film werd uitgebracht. Zo erg, dat ze zelfs uit Marokko is gevlucht. Een naar gegeven dat Much Loved ook in een ander perspectief zet. Terwijl de grote vraag is of alle ophef gerechtvaardigd is, omdat de film zo heftig is.

Het antwoord is ‘nee’. Much Loved is een sterk drama waarin prostitutie aan bod komt en een groot aantal pikante scènes voor rode oortjes kunnen zorgen. Maar de rand van goede smaak wordt door Ayouch nooit overschreden. De beelden van de ontmoetingen tussen de dames van lichte zeden en de mannen die grof geld betalen voor hun gezelschap, zijn niet heel expliciet. Terwijl het functioneel naakt tot het minimum wordt beperkt. Daardoor blijft de focus op het verhaal. Waarin de dames in een moeilijke financiële situatie positief proberen te blijven en door de hand ineen te slaan proberen te overleven.

Dat neemt niet weg dat Much Loved wel een heftige film is, want drie mooie dames die zich geroepen voelen om hun lichamen te verkopen maakt wel iets los. Evenals het feit dat bepaalde mannen hun machtsposities misbruiken om te krijgen wat ze willen. In een aantal fragmenten worden de dames dan ook gedwongen om de mannen te geven wat ze willen en dat maakt wel indruk. Mede te danken aan het uitstekende acteerwerk van de hoofdrolspelers. Maar dat Much Loved wordt bestempeld als een ordinaire pornofilm vind ik zeer onterecht. Want de film met pikante momenten gaat juist over moed en onvoorwaardelijke vriendschap.

3