Mr. Robot - Seizoen 3

Mr. Robot – Seizoen 3 (2017) recensie

Mr. Robot - Seizoen 3De eerste twee seizoenen van Mr. Robot waren interessant, spannend en meeslepend. Sinds kort is het derde seizoen verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc en het is dus een mooi moment om de in 2017 uitgezonden televisieserie weer op te pakken. Want de strijd tussen de hackers van fsociety en de corrupte eigenaren van het miljardenbedrijf E Corp gaat onverbiddelijk door. Na het spannende slot van Mr. Robot – Seizoen 2 keek ik dan ook reikhalzend uit naar het vervolg waarin we de uiteenlopende personages op de voet volgen en meer te weten komen over Elliot’s mysterieuze verleden.

Evenals in de voorgaande delen speelt Rami Malek de rol van de aan drugsverslaafde en schizofrene hacker Elliot uitstekend en hij is nog altijd het sleutelfiguur in het verhaal dat vooral draait om de strijd tussen de digitale terroristen en de op macht beluste leiders van E Corp. Maar er zijn veel meer subverhalen aanwezig die de kijker soms flink aan het denken zet. Vooral Elliot’s ontdekking in het tweede seizoen en zijn mysterieuze verleden staat centraal in Mr. Robot – Seizoen 3. Door met de tijdlijnen te spelen en in het ongewisse te laten wanneer de scène afspeelt, weten de makers de kijker het soms goed lastig te maken.

Door van de hak op de tak te springen is het soms allemaal te warrig om het goed te kunnen volgen terwijl een zee aan technisch jargon ook niet meehelpt aan het volledig kunnen doorgronden van het verhaal. De oplettende kijker die wellicht wat kennis heeft van computers, commando’s en randzaken zoals firewalls zullen wat uitspraken en beelden herkennen. Maar de onwetende kijker zal de serie al snel bestempelen als vreemd. Mr. Robot is dan ook niet voor iedereen weggelegd wat eigenlijk in het tweede seizoen al duidelijk werd.

Als we het technische gebrabbel buiten beschouwing laten is het derde seizoen van de televisieserie enorm spannend. Als kijker leef je mee met de personages terwijl het soms lastig te bepalen is wie nu echt de schurk is in het geheel. Is die er überhaupt wel en zo ja, wat is zijn agenda? Mede te danken aan de ontwikkelingen die Elliot doormaakt is het soms lastig om partij te kiezen. Niet dat het hoeft, maar als kijker wil je toch een mening vormen over de goedbedoelde acties van de hackers of over het gevaarlijk en ietwat krankzinnig handelen van de grote bazen bij E Corp. Eén ding is zeker, ook in het derde seizoen gebeurt er genoeg en hoef je je geen seconde te vervelen.

Met dank aan Universal Pictures Benelux en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

• Serie