Mr. Robot – Seizoen 1 (2015) recensie

Mr. Robot - Seizoen 1Ondanks dat ik de acties van hackers niet goedkeur, heb ik altijd een fascinatie gehad voor deze mensen die met een simpel stukje code complete organisaties kunnen platleggen en andere misdrijven kunnen plegen. En het is een actueel onderwerp, omdat we tegenwoordig wel vaker in het nieuws lezen en horen dat groeperingen een DDoS-aanval hebben gepleegd of de mogelijkheden van het web misbruiken om identiteiten te stelen. Mr. Robot is een serie waarin deze wereld centraal staat en in mijn recensie van het eerste seizoen lees je of de door Sam Esmail bedachte televisieserie de moeite waard is om te kijken.

In de tien afleveringen zien we hoe Elliot Alderson naast zijn baan als techneut voor het Internetsecuritybedrijf Allsafe een leven als een ingenieuze hacker leidt. Hij gebruikt zijn gaven om normale mensen te ontmaskeren zoals het gevaarlijke vriendje en drugsdealer van zijn buurmeisje Shayla (Frankie Shaw) en het overspelige vriendje van zijn collega Angela (Portia Doubleday). Zijn buitengewone kennis stelt hem in staat om te doen wat hij doet, maar een verslaving aan morfinepillen en de signalen die wijzen op schizofrenie maken het leven van de sociaal geïsoleerde niet makkelijker.

Daarnaast krijgt Elliot te maken met de groepering fsociety die onder leiding van de mysterieuze Mr. Robot (Christian Slater) de Allsafe-medewerker wilt rekruteren om samen met hen te vechten tegen de machtsmisbruik van grote corporaties. De aanval op dit bedrijf loopt als een rode draad door de serie, maar de focus ligt vooral op Elliot en zijn ontwikkelingen. De rol van de hacker wordt uitstekend gespeeld door Rami Malek die vorig jaar nog een hoofdrol opeiste in de interactieve horror survival game Until Dawn. Maar het acteerwerk is sowieso wel van een hoog niveau.

Ook Malek’s medespelers spelen hun rollen voortreffelijk. Portia Doubleday speelt de rol van Elliot’s collega en goede vriendin Angela meer dan prima terwijl Christian Slater als de mysterieuze Mr. Robot een perfecte casting blijkt te zijn. Door de verschillende verhaallijnen zijn er meer interessante karakters aanwezig zoals de ietwat krankzinnige interim CTO Tyrell Wellick die door Martin Wallström wordt gespeeld, maar ook fsociety hacker Darlene is een interessant personage dat vooral in de tweede helft van het eerste seizoen een hoofdrol opeist. Deze rol wordt prima ingevuld door Carly Chaikin.

Mr. Robot is dan ook het beste te omschrijven als een spannende dramaserie waarin de focus ligt op de karakterontwikkelingen en het verhaal dat ook een aantal plotwendingen heeft. Daarnaast geeft de serie een goed beeld van de macht die een groepering zoals fsociety kan hebben en dat is ergens beangstigend. Wat als een groep met een simpele code een totale anarchie teweeg kan brengen? Het zet je wel even aan het denken. Gelukkig wordt het technische jargon tot een minimum beperkt, maar een beetje kennis of interesse in het wereldwijde web, serverparken en Internetbeveiliging kan helpen om Mr. Robot goed te begrijpen. Ik heb er dan ook van genoten en ik kan concluderen dat dit een geweldige serie is die meer dan de moeite waard is om te kijken.

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het recensie-exemplaar.

4 thoughts to “Mr. Robot – Seizoen 1 (2015) recensie”