Mr. Mercedes – Seizoen 1 (2017) recensie

Mr. Mercedes - Seizoen 1Onlangs verscheen de serie Mr. Mercedes in een nette 3 disc DVD-box. Ondanks dat ik totaal onbekend was met het verhaal, sprak de korte samenvatting mij aan. Evenals het feit dat de serie gebaseerd is op het boek van schrijver Stephen King en dat Brendan Gleeson de hoofdrol speelt. Het is altijd prettig om ergens blanco in te stappen en om aangenaam verrast te worden en na 10 afleveringen van ongeveer 50 minuten kan ik concluderen dat Mr. Mercedes daar prima in geslaagd is. Het is zelfs één van de betere series die ik in de afgelopen periode heb gezien!

Mr. Mercedes draait om een tragische en lugubere gebeurtenis die zich in de eerste aflevering afspeelt. Terwijl nietsvermoedende mensen in de rij voor een banenmarkt staan, besluit een maniakale moordenaar om met een gestolen Mercedes-Benz op het publiek in te rijden. Ruim 2 jaar na deze afschuwelijke gebeurtenis krijgt de inmiddels gepensioneerde rechercheur Bill Hodges (Brendan Gleeson) berichten van de zogenaamde Mr. Mercedes. De moordenaar die nog altijd niet gepakt is en met zijn psychologische spelletjes Hodges tot waanzin probeert te drijven. Maar de voormalige rechercheur is vastberaden en gemotiveerd om de onopgeloste zaak voor eens en altijd te sluiten. Terwijl hij zijn oud-collega’s lastigvalt met zijn bizarre theorieën doet hij er alles aan om de moordenaar in de kraag te vatten.

Spanning en drama

Mr. Mercedes is naast een spannende serie ook erg dramatisch. Het wordt al snel onthuld dat de altijd gepeste en seksueel misbruikte Brady de Mercedes-moordenaar is. Je zou denken dat het de spanning niet ten goede komt, maar dat is niet het geval. Terwijl Hodges met hulp van zijn oud-collega’s, zijn aanhankelijke buurvrouw en een slimme tiener de ware identiteit van de moordenaar probeert te onthullen, zien we hoe Brady als maniakale nobody zich dagelijks naar zijn nietszeggende baantje sleurt en hoe hij thuis door zijn alleenstaande moeder seksueel misbruikt wordt. De rol van Brady wordt meer dan uitstekend ingevuld door Harry Treadaway terwijl Brendan Gleeson helemaal in zijn nopjes lijkt te zijn als de aan alcohol verslaafde en erop los vloekende Bill Hodges.

Slim in elkaar gezet

Het eerste seizoen van Mr. Mercedes is dan ook slim in elkaar gezet en worden de spannende fragmenten goed afgewisseld met drama, humor en zelfs schokkende gebeurtenissen als Brady het weer op zijn heupen krijgt. Zo zijn de afleveringen afwisselend en vermakelijk. Terwijl het verhaal onder toeziend oog van uitvoerend producent Stephen King zorgvuldig uitgewerkt is. Ik heb dan ook al zin in het tweede seizoen dat inmiddels in de Verenigde Staten is uitgezonden. Tot die tijd moeten we nog even genoegen nemen met de eerste 10 afleveringen die sinds kort op DVD verkrijgbaar zijn.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het DVD recensie-exemplaar.

• Serie