Mountain (2015) recensie

MountainVanaf 15 juni draait het drama Mountain (Ha’har) in de Nederlandse bioscoop en ik mocht het regiedebuut van de Israëlische filmmaker Yaella Kayam alvast bekijken en beoordelen. Het is een film waarin uitsluitend Hebreeuws wordt gesproken en zeker in het begin is het even wennen aan de voor mij vreemde taal. Desalniettemin is het verhaal zo pakkend dat ik er al snel aan gewend raakte. Mede te danken aan het zeer overtuigende acteerwerk van hoofdrolspeelster Hitham Omari.

Omari speelt de rol van de gefrustreerde orthodoxe Zvia die samen met haar man en kinderen bij het Joodse kerkhof op de Olijfberg woont. Ze heeft inmiddels geaccepteerd dat haar diep religieuze echtgenoot meer aandacht voor zijn werk en het geloof heeft dan voor haar. Ze vindt haar troost op het kerkhof waar ze overdag gedichten leest en met de terreinknecht een praatje maakt terwijl ze zich ’s nachts begeeft onder de pooiers, prostituees en drugsdealers die op de begraafplaats aanwezig zijn. Ondanks dat ze de openbare vrijpartijen verafschuwt, raakt ze ook gefascineerd door deze wereld.

Mountain gaat dan ook over haar oplopende frustraties en haar afkeer van de onzedelijke gebeurtenissen naast haar woning. En dat terwijl ze het toch niet kan laten om op een regelmatige basis de afgelegen plek te bezoeken. Terwijl haar geloof haar op de been houdt wordt het steeds duidelijker dat ze haar huidige situatie niet langer meer kan accepteren en dat het tijd wordt om het heft in eigen handen te nemen. Door het overtuigende acteerwerk van Hitham Omari komt die boodschap goed over en zijn er nauwelijks dialogen nodig om zowel het verdriet als haar frustraties op de kijker over te brengen.

Het debuut van regisseur Yaella Kayam is dan ook een kleine film die confronterende scènes bevat. Maar ook uitblinkt in beeldschone beelden van het prachtige kerkhof op de Olijfberg waar Zvia haar dagen doorbrengt. Alles voelt ook echt aan en ik heb dan ook van minuut tot minuut met Zvia meegeleefd. En met een prachtig einde, dat inslaat als een bom, weet Kayam de gevoelige snaar te raken. Mountain is dan ook een aanrader voor eenieder die een goed drama kan waarderen.

2 thoughts to “Mountain (2015) recensie”