Mortal Kombat (2021) recensie

Mortal Kombat © 2021 Warner Bros. Entertainment Inc. - All Rights ReservedAls twaalfjarig jongetje ging ik met mijn schoolvriendjes naar de bioscoop voor de actiefilm Mortal Kombat. Gebaseerd op de populaire videogames waarin uiteenlopende personages met bijzondere krachten het tegen elkaar opnemen. Als liefhebber van de eerste film en de videogames keek ik dan ook met veel plezier uit naar de release van Mortal Kombat. Een reboot van de franchise, die in 2019 werd aangekondigd, maar door de COVID-19 pandemie pas vorige week in de Amerikaanse bioscopen en de streamingdienst HBO Max verscheen.

Samenvatting van het verhaal – De vijanden van Outworld stomen zich onder leiding van de kwaadaardige tovenaar Shang Tsung (Chin Han) klaar voor de strijd tegen de krijgers van Earthrelm. Ze hebben slechts nog één overwinning nodig om de macht over de Aarde te grijpen. Lord Raiden (Tadanobu Asano) en zijn vechters bereiden zich voor op het allesbeslissende toernooi. Samen met Liu Kang (Ludi Lin) en Kung Lao (Max Huang) verzameld hij de beste vechters van de wereld om de geduchte tegenstanders van Outworld tot een halt toe te roepen.

Recensie – Bij het aankondigen van de nieuwe Mortal Kombat-film beloofden de makers dat het een spectaculaire en bloederige actiefilm zou worden en die belofte is ruimschoots ingelost. In de openingsfase worden we al getrakteerd op spectaculaire gevechten en bloederige taferelen. Zoals het hoort in Mortal Kombat, want ook in de games worden de tegenstanders op geen enkele wijze gespaard. Het hoge tempo wordt vastgehouden en de ene na de andere snoeiharde confrontatie tussen de krijgers van Outworld en Earthrelm volgen elkaar in rap tempo op.

Op dat vlak hebben we dan ook niets te klagen. Ook de special effects en de CGI-animaties zijn overtuigend te noemen ondanks dat het in een aantal fragmenten wel erg goed te zien is dat de personages met behulp van de computer op het scherm zijn getoverd. Dat mag de pret verder niet drukken, want het kijkplezier is er. Zeker voor de fans van de games die veel personages, decors en artefacten zullen herkennen. Als er een minpunt te benoemen is, dan zijn het de toch wel veelal geforceerde dialogen.

Als actiefilm vol bijzondere personages en bombastische fragmenten slaagt Mortal Kombat met vlag en wimpel. Hoewel, het geen foutloze film is. Maar de hoge verwachtingen zijn waargemaakt en aan het einde van de rit valt er niets anders te concluderen dat dit een heerlijke popcorn-film is. Die wel meer als een introductiefilm dient voor wat er nog komen gaat. Wees dan ook niet teleurgesteld als jouw favoriete personage niet in de film te zien is of slechts een bescheiden rolletje speelt. Want de kans is groot dat je ze te zien krijgt in de nog te verschijnen en reeds aangekondigde vervolgdelen.

3.5
5 (1 vote)