Mortal Engines (2018) recensie

Mortal-Engines_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Universal-PicturesIk moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik niet warmliep voor Mortal Engines toen de eerste trailer verscheen. Een bioscoopbezoek werd dan ook uitgesteld tot het moment dat de film niet meer werd vertoond. Nu de door Christian Rivers geregisseerde avonturenfilm op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc is verschenen, is het een mooi moment om Mortal Engines een eerlijke kans te geven. En wat heb ik er spijt van dat ik toch niet de moeite heb genomen om naar de bioscoop te gaan!

Na de zestigminutenoorlog is de wereld vergaan. Een handjevol overlevenden scharen zich in mobiele steden. Reusachtige apparaten met duizenden inwoners die over dorre oppervlakte van de Aarde razen om naar brandstof te zoeken. De verschillende steden zijn dan ook continu in conflict met elkaar en de grootste stad Londen wordt door iedere mobiele nederzetting gevreesd. Onder leiding van de doortastende Thaddeus Valentine (Hugo Weaving) verovert Londen stad na stad. De dappere Hester Shaw (Hera Hilmar) heeft nog een appeltje te schillen met Valentine en doet er dan ook alles aan om hem tot een halt toe te roepen en het aanhoudende terreur te beëindigen.

Spektakel
Vanaf de eerste minuten is het duidelijk dat de debuterende Christian Rivers het gaspedaal vol intrapt. Met een spectaculaire opening waarin verbluffende special effects en de bombastische actie de positieve aandacht opeisen, wordt de kijker flink wakker geschud. De reusachtige machines zijn indrukwekkend te noemen terwijl het concept van mobiele wereldsteden goed is uitgewerkt. Ook naar zeggen van auteur Philip Reeve die na het zien van de eerste beelden sprak over een uitstekende weergave van hoe hij zijn verhaal heeft ingebeeld. Mortal Engines kan wellicht ook omschreven worden als een mildere versie van Mad Max waarin bijzondere machines en de indrukwekkende woestenij de positieve aandacht opeisen.

Goede balans
Mortal Engines is echter meer dan actie en spektakel. Er wordt voldoende aandacht gespendeerd aan het verhaal en de karakterontwikkelingen. Door het goede acteerwerk van Hera Hilmar is Hester Shaw een interessant personage. Hoewel zij bij de eerste kennismaking niets meer dan een opstandige tiener lijkt te zijn, blijkt zij uiteindelijk een goede reden te hebben om de strijd aan te gaan met Valentine en Londen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar het vervolg dat er ongetwijfeld gaat komen. En dat is ook meer dan welkom als de film ook maar enigszins in de buurt komt van dit spektakel.

Met dank aan Universal Pictures Benelux en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3.5