Morgan

Morgan (2016) Blu-ray Disc recensie

Morgan is het regiedebuut van Luke Scott, de zoon van de geprezen regisseur Ridley Scott. Nadat hij de korte film Loom heeft gemaakt ging de filmmaker aan de slag met deze spannende thriller die tevens een vleugje Science Fiction bevat. Met House of Cards-actrice Kate Mara, de rijzende ster Anya Taylor-Joy en de gevestigde acteurs Toby Jones en Michelle Yeoh aan boord, kan het haast niet fout gaan voor Morgan. Een film die in de Verenigde Staten na het openingsweekend buiten de top 10 viel en in Nederland het grote scherm niet haalde.

Morgan begint voortvarend als we kennismaken met de Risk Manager Officer Lee Weathers (Kate Mara) die na een incident naar de faciliteit van dokters Ziegler (Toby Jones) en Cheng (Michelle Yeoh) wordt gestuurd om te onderzoeken of het project Morgan een te groot risico vormt. Morgan (Anya Taylor-Joy) lijkt een onschuldige puber, maar is in werkelijkheid een genetisch gemanipuleerd supermens dat haar emoties maar moeilijk in bedwang kan houden. En nu zij tot het uiterste wordt gedreven worden de wetenschappers getuige van hoe gevaarlijk Morgan eigenlijk is.

Na dat voortvarende begin wordt de film een beetje saai. Er gebeurd niet zoveel in de faciliteit waar Morgan gevangen wordt gehouden en wordt getest door de wetenschappers en het onderlinge gekibbel over de voortgang van het project is niet onderhoudend genoeg om de interesse van de kijker vast te houden. Het laatste halve uur is dan nog wel oké als er meer actie en spanning aan de film wordt toegevoegd, maar door de korte speelduur van nog geen 90 minuten blijft er toch een gevoel over dat de balans in Morgan ver te zoeken is.

Ook de sterrencast met Kate Mara, Toby Jones en Michelle Yeoh zorgt niet voor een extra impuls. Hoewel zij de rollen van de doortastende Lee en dokters Ziegler en Cheng prima spelen is het niet bijzonder te noemen. Daarentegen laat Paul Giamatti zich wel gelden als psychiater Alan Shapiro. Ondanks dat zijn schermtijd beperkt is. De jonge Anya Taylor-Joy verdient nog het meeste lof voor haar uitstekende vertolking van de schattige doch dodelijke Morgan. Toch is het onderaan de streep niet voldoende om Morgan te bestempelen als het topper in het genre.

Er zijn immers betere genregenoten, maar het is ook overuidelijk dat Morgan meer een voorzetje is op wat er misschien nog komen gaat. Echter denk ik niet dat dit project gezien de kritieken en de opbrengsten ooit het daglicht gaat zien en dat is jammer. Morgan heeft namelijk wel de potentie om tot iets moois uit te groeien. Ondanks dat het begin niet bijzonder te noemen is. Nu 20th Century Fox de film op Blu-ray Disc heeft uitgebracht is het voor de nieuwsgierige fan een mooi moment om de film te bewonderen. De HD schijf bevat een uitstekend beeld- en geluidskwaliteit en interessante extra’s zoals audiocommentaar van de filmmaker, de korte film Loom, een uitgebriede making-of, een fotogalerij, internationale trailers en 5 verwijderde scènes met optioneel commentaar van Luke Scott.

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.