Monsters University (2013) recensie

Monsters UniversityRuim 12 jaar na het succes van de vermakelijke Disney Pixar Monsters Inc. keren de monsters Mike Wazowski (Billy Crystal) en Jim Sullivan (John Goodman) terug voor een gloednieuw avontuur. Geen vervolg op de gebeurtenissen in de film uit 2001, maar in een prequel waarin we zien hoe de inmiddels beste vrienden elkaar voor het eerst ontmoeten op de universiteit. Waar ze in de leer zijn om de beste schrikkers van de monsterwereld te worden. Dat levert een zeer aangename animatiefilm op, maar kan Monsters University het niveau van zijn voorganger evenaren al dan niet overtreffen?

Sinds het schoolreisje naar Monsters Inc. droomt de sullige Mike Wazowski over een baan als de beste schrikker in de monsterwereld. Waar iedereen tegenop kijkt en je als een beroemdheid behandelt. Maar om zijn doel te bereiken moet hij eerst naar de universiteit. Naar de prestigieuze school voor schrikkers waar de veeleisende decaan Hardscrabble (Helen Mirren) de scepter zwaait. Daar ontmoet hij het aanstormende talent Jim Sullivan en zij komen al snel tot de ontdekking dat ze de handen ineen moeten slaan als ze een goede indruk willen maken op Hardscrabble en willen slagen voor het pittige examen.

Lachen, gieren en brullen
In Monsters University zorgen de misschien wel meest geliefde monsters uit de filmgeschiedenis voor enorm veel kijkplezier. Het is vaak lachen, gieren en brullen geblazen als zij samen met andere kleurrijke personages werkelijk alles uit de kast moeten trekken en obstakels moeten zien te overwinnen om de opleiding tot een goed einde te brengen. Mede te danken aan de wijze waarop de personages van hun stemmen worden voorzien, maar ook aan het geinige verhaal dat leuk in elkaar steekt en de fijne combinatie van zoetsappige feelgood en hilarische slapstick momenten.

Voor jong en oud
De animatiefilm van regisseur Dan Scanlon is dan ook voor jong en oud geschikt terwijl de animaties in 12 jaar tijd enorm verbeterd zijn. Monsters University bevat dan ook in tegenstelling tot zijn uitstekende voorganger veel meer kleurrijke personages en interessante decors. Op dat vlak scoort de film beter dan Monsters en Co., maar ik vind het verhaal van het eerste deel toch beter en misschien wel aandoenlijker. Daarom krijgt de 14e Disney Pixar-film ook een iets lager rapportcijfer hoewel ik moet zeggen dat ik ook enorm genoten heb van Mike’s en Sully’s tweede optreden.

4