Monsters Inc.

Monsters Inc. (2001) recensie

Ik vind Monsters Inc., die in Nederland beter bekend is met de naam Monsters en Co., één van de leukste Disney Pixar films die ik tot nu toe heb gezien. Het is een heerlijke animatiefilm die vermakelijke genre genoten zoals Toy Story, A Bug’s Life en Toy Story 2 opvolgt. Inmiddels heeft de animatiestudio veel meer films gemaakt, maar Monsters Inc. blijft een speciaal plekje in mijn hart houden. En dat terwijl de animaties anno 2016 niet geweldig zijn.

Maar dat mag verder geen naam hebben vind ik, want het is nog steeds een mooie film met een ontzettend leuk verhaal. De wijze waarop de monsterwereld tot leven komt is fenomenaal te noemen. Als je denkt dat monsters niets meer dan afzichtelijke wezens zijn die het liefst in het holst van de nacht kleine kinderen bang maken, dan heb je het toch goed mis. Het is voor de monsters een manier om energie op te wekken en ze moeten deze oneerbiedige taak wel uitvoeren om te kunnen leven. In feite zijn ze zelfs bang voor kinderen, omdat ze denken dat ze giftig en dodelijk zijn!

Zo zien we hoe de monsters Sulley (John Goodman) en Mike (Billy Crystal) zich in bochten moeten wringen om weerstand te bieden tegen hun geniepige aartsrivaal Randall (Steve Buscemi), maar ook om het geheim te verbergen als het kleine meisje Boo (Mary Gibbs) in de monsterwereld belandt. In een doldwaas avontuur moeten ze niet alleen verbergen dat Monsters Inc. beste schrikkers onderdak bieden aan het meisje, maar ook zien te voorkomen dat Randall in het geheim de slaapkamertjes van onschuldige kinderen onveilig maakt.

Dit gaat gepaard met enorm veel humor en de stemacteurs hebben geweldige werk afgeleverd door de kleurrijke personages op een leuke manier van hun stemmen te voorzien. Naast Goodman, Crystal en Buscemi horen we ook James Coburn als Sulley’s inhalige baas Mr. Waternoose en Jennifer Tilly als Mike’s opvliegerige vriendinnetje Celia. Naast alle vrolijke momenten is er ook ruimte voor een paar mooie ontroerende momenten. Compleet met bijpassende muziek die toch wel voor een brok in de keel zorgen. Monsters Inc. is dan ook een complete film voor jong en oud en zoals gezegd nog steeds één van de betere Disney Pixar films als je het aan mij vraagt.

Score: 9,0

4 gedachten over “Monsters Inc. (2001) recensie