Money Monster (2016) recensie

Money MonsterEerder dit jaar verscheen de thriller Money Monster in de bioscoop en in alle eerlijkheid is de film toch wel een beetje stilletjes aan het publiek voorbij gegaan. Ergens is dat logisch, omdat er hevige concurrentie was van een grote hoeveelheid bombastische spektakelfilms. Maar de film heeft ook geen gigantische media campagne genoten. Daar is het ook niet echt de film voor, want Money Monster is in dat opzicht niet echt een bioscoopfilm. Een aanrader des te meer en in mijn recensie lees je ook waarom ik dat vind.

George Clooney speelt in Money Monster de rol van de zelfingenomen televisiepresentator Lee Gates. Een naar eigen zeggen kenner van de aandelenmarkt die in het televisieprogramma ‘Money Monster’ die onschuldige burger motiveert om zijn of haar zuurverdiende centjes uit te geven aan aandelen die met een tegen een zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid geld kunnen opleveren. Toch is het advies van de praatjesmaker niet altijd goed en daar komt hij samen met zijn producent Patty (Julia Roberts) al snel genoeg achter als een ontevreden kijker hem tijdens een liveshow gijzelt.

Kyle (Jack O’Connell) verloor 60.000 dollar door het advies van Lee en dat is hem niet in de koude kleren gaan zitten. Het moment waarop hij de show binnendringt komt vrij onverwachts, maar toch heb je als kijker geen moment het gevoel dat er meer zit achter Kyle’s wanhopige actie. Niets is minder waar en in de loop van de film kom je als kijker al snel tot de ontdekking dat er meer gaande is. Daardoor is en blijft de film wel spannend en hoop je als kijker dat het goed afloopt voor Lee, maar vooral voor Kyle die min of meer een slachtoffer is en daardoor ook sympathie opwekt.

Jack O’Connell speelt de rol van Kyle dan ook voortreffelijk en de acteur wist mij al veel eerder te imponeren met zijn fenomenale vertolking van de krankzinnige tiener Brett in de bloedstollende horrorfilm Eden Lake. Zijn spel is zelfs in vergelijking met dat van Clooney en Roberts superieur ondanks dat de gevestigde namen de rollen van Lee en Patty prima spelen. Gelukkig maar, want Money Monster moet het wel hebben van de wijze waarop er geacteerd wordt. Qua settings en de uitwerking van het verhaal had er wellicht iets meer in gezeten.

Sony Pictures Home Entertainment brengt Money Monster zowel op DVD als op Blu-ray Disc op de markt en de High-Definition schijf is een mooie release met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Het bonusmateriaal bestaat uit specials waarin men meer uitleg geeft over het personage dat George Clooney speelt, laat zien hoe de film tot stand is gekomen en de motivaties van de personages aan het einde van de film worden besproken. Daarnaast zijn er enkele verwijderde scènes en de muziekvideo “What Makes The World Go Round” op het schijfje terug te vinden.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Money Monster (2016) recensie”

1. Vond zelf deze film een beetje tegenvallen. Grootste probleem dat ik had was de motivatie van Kyle om z’n actie uit te voeren. Toch worden dit soort films helaas te weinig meer gemaakt, want over het algemeen kan ik er wel van genieten, maar deze wist het voor mij niet helemaal te doen. Heb in dit genre betere gezien.