Mission_-Impossible-Fallout_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Paramount-Pictures-All-rights-reserved

Mission: Impossible – Fallout (2018) recensie

Mission_-Impossible-Fallout_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Paramount-Pictures-All-rights-reservedHet leek haast een onmogelijke missie om de vermakelijke actiefilm Mission: Impossible – Rogue Nation te evenaren al dan niet te overtreffen, maar regisseur en scenarist Christopher McQuarrie greep de uitdaging met beide handen aan. Ruim 3 jaar na het vijfde deel verscheen vandaag Mission: Impossible – Fallout in de bioscoop. Opnieuw met McQuarrie aan het roer en met een hoofdrol voor Tom Cruise als de gewiekste IMF-agent Ethan Hunt. Na een spectaculaire opening in de Verenigde Staten en de eerste lovende woorden was ik zelf ook ontzettend benieuwd naar alweer het zesde deel in de franchise. Maar hoe goed is Mission: Impossible – Fallout?

Ethan Hunt staat opnieuw met zijn trouwe teamgenoten Luther (Ving Rhames) en Benji (Simon Pegg) voor een onmogelijke opdracht als gevaarlijke terroristen die zichzelf de Apostelen noemen plutonium hebben buitgemaakt en ook de intenties hebben om nucleaire wapens in te zetten. Terwijl zij niemand kunnen vertrouwen en worden opgezadeld met CIA-agent Walker (Henry Cavill), moeten zij opnieuw de handen ineen slaan om de gevaarlijke organisatie tot een halt toe te roepen. Maar niets is wat het lijkt, iedereen heeft een dubbele agenda en de kans bestaat dat de onmogelijke missie deze keer geen kans van slagen heeft.

Spectaculaire achtervolgingen met mooie wagens, motoren en helikopters zijn er dan ook in overvloed, want het is voor het IMF-team een race tegen de klok. Het verhaal heeft deze keer dan ook iets minder vet op de botten en voor de makers was het een duidelijke missie om de bioscoopbezoeker een nog spectaculairdere film voor te schotelen. Daar is McQuarrie met vlag en wimpel in geslaagd en is het bewonderenswaardig te noemen dat de film grotendeels is opgebouwd met praktische effecten die zowel angstaanjagend als waanzinnig te noemen zijn. Een mooie bonus is dat Tom Cruise vrijwel alle stunts zelf gedaan heeft en dat leveren vermakelijke beelden op. Als liefhebber kan je er dan ook alleen maar van genieten en respect voor hebben.

Maar in Mission: Impossible – Fallout blijft er ook genoeg ruimte over voor de overige personages om zich te ontwikkelen. Ving Rhames en Simon Pegg zijn opnieuw van waarde terwijl oude personages zoals Lane (Sean Harris), Ilsa (Rebecca Ferguson) en Hunley (Alec Baldwin) zich weer melden voor een nieuw Mission: Impossible avontuur. De grote afwezige is Jeremy Renner, maar dat gat wordt prima opgevuld door Justice League-acteur Henry Cavill die de rol van de CIA waakhond Walker uitstekend invult. Zijn er dan ook nog minpunten te noemen? Nauwelijks! Misschien is het kleine puntje van kritiek dat men soms iets teveel in herhaling valt en dat sommige dialogen weinig toegevoegde waarde bieden, maar dat mag naar mijn mening geen naam hebben. Mission: Impossible – Fallout is waanzinnig! Vermakelijk, spectaculair en misschien wel de beste actiefilm van het jaar tot nu toe.