Mission: Impossible - Fallout

Mission: Impossible – Fallout (2018) recensie

Mission_-Impossible-Fallout_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Paramount-Pictures-All-rights-reservedMission: Impossible – Fallout werd dit jaar door menig filmliefhebber en critici bestempeld als dé actiefilm van 2018. Te danken aan de grootschalige visuele en praktische effecten die in de door Christopher McQuarrie geregisseerde film aanwezig zijn. Het is toch bijzonder dat een zesde deel in de franchise nog zo groots in de markt wordt gezet, maar dat het ook de kwaliteit van de voorgaande delen evenaart en wellicht op een aantal vlakken overtreft. Opnieuw met Tom Cruise in de hoofdrol als de doortastende IMF-agent Ethan Hunt die voorlopig nog niet aan zijn pensioen toe is.

Hunt (Tom Cruise) komt samen met zijn teamgenoten Luther (Ving Rhames) en Benji (Simon Pegg) de criminele organisatie met de codenaam de Apostelen op het spoor. De Apostelen hebben een flinke hoeveelheid plutonium buitgemaakt en zij zijn van plan om nucleaire wapens in te zetten als hen eisen niet worden ingewilligd. Aan Hunt en zijn team de taak om de organisatie tot een halt toe te roepen. In een spannende race tegen de klok moeten zij alle gevaren die hen pad kruizen trotseren, maar moeten zij ook een oogje in het zeil houden als zij worden opgezadeld met CIA-agent Walker (Henry Cavill). En de grote vraag is natuurlijk of zij het nieuwe teamlid wel kunnen vertrouwen.

Actie op de eerste plaats

Een filmmaker heeft altijd een uitdaging als hij een vervolgdeel maakt. Zeker als het alweer een zesde deel is in een populaire franchise. Alles moet nog grootser en spectaculairder dan voorheen om het veeleisende publiek een vermakelijke film voor te schotelen. McQuarrie is er dan ook in geslaagd om van Mission: Impossible – Fallout een bombastische actiefilm te maken hoewel het duidelijk is dat de focus ditmaal meer op het spektakel dan op het verhaal ligt. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar het voelt wel aan alsof het groot aantal actiescènes als eerste geschreven zijn en aan elkaar vastgeknoopt worden met een flinterdun verhaal.

Waanzinnig

Dat neemt niet weg dat Tom Cruise weer helemaal in zijn nopjes is als de geheime agent en dat ook zijn medespelers de rollen van Benji, Luther en nieuwkomer Agent Walker prima invullen. Het is vooral bewonderenswaardig te noemen dat het boegbeeld van de populaire Mission: Impossible franchise de stunts grotendeels zelf heeft gedaan. Inclusief het uitvoeren van de bijzondere manoeuvres in een helikopter! Daarom is het ook leuk om de extraatjes te bekijken op de goedgevulde en kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die deze week op de markt verschijnt. Het geeft meer inzicht in hoe Mission: Impossible – Fallout tot stand is gekomen en welke praktische effecten en waanzinnige stunts zijn uitgevoerd. De stempel de beste actiefilm van het jaar is dan ook meer dan terecht hoewel ik als liefhebber toch het gebrek aan een spannend verhaal als het enige kritiekpunt moet benoemen.

Met dank aan Paramount Pictures en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.