Miss Peregrine's Home For Peculiar Children

Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children (2016) 3D Blu-ray Disc recensie

Regisseur Tim Burton heeft in zijn loopbaan vermakelijke, mysterieuze en duistere films gemaakt. Denk dan aan films zoals het mooie doch sobere Edward Scissorhands, de horror/komedie Beetlejuice en het grimmige Frankenweenie. Na de kleinere productie Big Eyes ging de filmmaker aan de slag met het verfilmen van de bestseller van auteur Ransom Riggs; Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children. Een mysterieuze en vermakelijke film die wel een aantal overeenkomsten kent mijn zijn eerdere werken.

In de openingsfase maken we kennis met Jake (Asa Butterfield). Een jongeman die graag naar de bijzondere verhalen van zijn grootvader Abe (Terence Stamp) luistert en al snel ontdekt dat de magische plaats waar hij het voortdurend over heeft daadwerkelijk bestaat. Jake gaat op zoek naar het huis van Miss Peregrine (Eva Green), een onderkomen voor bijzondere kinderen die niet alleen te maken hebben met het accepteren van hun uitzonderlijke gaven, maar ook het gevaar van de zogenaamde Hollows moeten trotseren. En het is aan de bijzondere Miss Peregrine de taak om hen te beschermen.

Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children is dan ook meer dan een avontuurlijke ontdekkingsreis van een jongeman die een compleet andere wereld ontdekt. Er is spanning aanwezig en zoals we dat van Tim Burton mogen verwachten is de film op sommige momenten erg duister. De angstaanjagende Hollows zijn niet alleen afzichtelijk, maar ook gevaarlijk terwijl hun leider Mr. Barron (Samuel L. Jackson) op een ietwat komische wijze laat zien hoe gevaarlijk de Hollows wel niet zijn.

De film kijkt dan ook makkelijk weg en er gebeurd werkelijk van alles. Het zijn niet alleen de verbluffende decors en special effects die de aandacht opeisen, maar ook het uitstekende acteerwerk van de hoofdrolspelers. Zo is Asa Butterfield helemaal in zijn nopjes als Jake terwijl Eva Green en Samuel L. Jackson overduidelijk plezier hebben gehad in het spelen van de raadselachtige Miss Peregrine en de dreigende Mr. Barron. Zelfs Judi Dench en Terence Stamp spelen de rollen van Miss Avocet en Abe uitstekend ondanks dat ze relatief kort te zien zijn.

Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children is dus een vermakelijke en authentieke Tim Burton hoewel deze film niet de sfeer van eerdergenoemde klassiekers bevat. Maar dat is naar mijn mening ook geen probleem. Ik heb mij er prima mee vermaakt en de 3D Blu-ray Disc is een zeer nette release die een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit bevat. De film is in zowel 2D als 3D te bekijken en de 3D versie heeft zeker wel iets meer te bieden en geeft de kijker ook het gevoel dat je echt in de magische wereld zit. Daarnaast staan er een aantal interessante extra’s op de schijfjes. Daaronder de 13 minuten durende special ‘Het eigenaardige verhaal’ waarin de auteur, regisseur en de crew meer vertellen over het bijzondere verhaal, de ruim 1 uur durende special ‘De bijzondere kinderen’ waarin men inzoomt op de uiteenlopende personages en de 9 minuten durende special ‘Hollows en Ex-Hollows’ waarin meer informatie wordt gegeven over de monsters en hoe deze tot stand zijn gekomen. De extra’s worden gecompleteerd door een 17 minuten durende special ‘Kaart der dagen’ die over de verschillende locaties gaat, de videoclip van Florence + The Machine ‘Wish that you were here’, een galerij en verschillende trailers.

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het 3D Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children (2016) 3D Blu-ray Disc recensie

1. Ik vreesde het ergste na een hoop negatieve recensies en vroeg deze eigenlijk aan omdat de oudste twee ‘m graag wilden zien. Moet bekennen dat hij stukken beter was dan ik had verwacht en me er uiteindelijk toch wel prima bij heb vermaakt.