Mimic

Mimic (1997) recensie

MimicNog voor The Shape of Water, Hellboy en Blade II, regisseerde de Mexicaanse filmmaker Guillermo del Toro Mimic. Een vermakelijke Science Fiction/horror waarin een dodelijke ziekte voor onrust zorgt en de bijzondere bestrijding ervan de nodige problemen met zich meebrengt. Met een rijke fantasie en een beperkt budget, creëerde hij een monsterfilm die zich mag scharen bij genregenoten, zoals The Relic, Deep Rising en Species.

Beschikbaarheid
Klik hier als je Mimic gratis wilt ontvangen.

Recensie – Mira Sorvino speelt de rol van wetenschapper Susan Tyler. Die een insect genetisch manipuleert om de normale kakkerlak uit te roeien. Het insect draagt een ongeneeslijke ziekte met zich mee waardoor kinderen besmet raken en sterven. Om de zorgwekkende epidemie te stoppen wordt het nieuwe insect op Manhattan losgelaten. Met als doel om de kakkerlakken uit te roeien en na 1 generatie uit te sterven. Maar 3 jaar later ontdekt Susan dat haar creatie in compleet iets anders is geëvolueerd. Een monster dat ook in staat is om zich voor te doen als een mens.

Mimic is vooral een smerige film. De wijze waarop het monsterlijke wezen zijn slachtoffers om zeep helpt is luguber te noemen. Maar ook beelden van slijmerige insecten en diens afzichtelijke eieren en zijn onderkomen in het riool, zorgen ervoor dat je als kijker spontaan overal jeuk krijgt. De horror/komedie Arachnophobia is ook zo’n film die dat bewerkstelligt. Zeker als je afkeer hebt tegen insecten en angstig bent voor kakkerlakken. Dan is het misschien een goed idee om Mimic links te laten liggen.

Gezien de leeftijd en het beperkte budget, zijn de special effects en de computeranimaties van een goede kwaliteit. Dat draagt bij aan het realisme, maar Mimic is geen foutloze film. Het acteerwerk laat soms wat te wensen over en de film kent een aantal dode momenten. Dat doet afbreuk aan de spanning terwijl er nauwelijks een band ontstaat met de personages. Maar wanneer het bijzondere wezen zich laat gelden is het volop genieten. Want smerige en bloederige taferelen worden door del Toro niet geschuwd.

3