Mimic 2

Mimic 2 (2001) recensie

Mimic 2Vier jaar na de release van de monsterfilm Mimic verscheen het vervolg op de door Guillermo Del Toro geregisseerde horrorfilm. Een direct-to-video release en dat is niet zo vreemd. Mimic was geen daverend kassucces, maar er werd voldoende support gevonden om Mimic 2 te maken. Met deze keer filmmaker Jean de Segonzac aan het roer en hij heeft een aardig vervolg gecreëerd. Dat grotendeels in dezelfde lijn als zijn voorganger doorgaat.

Samenvatting van het verhaal – Na de strijd tegen het Judas-ras is de dreiging van het gigantische insect verdwenen. Totdat schoollerares Remi (Alix Koromzay) oog in oog komt te staan met een mensachtig beest. Blijkbaar heeft een exemplaar van het Judas-ras de uitroeing overleeft en hij zint op wraak. Terwijl het reusachtige insect gesteld lijkt te zijn op Remi. Hij richt zich dan ook op de ex-vriendjes en huidige mannelijke contacten van de lerares. Met als doel om zijn concurrentie uit te roeien.

Recensie – Een verliefd insect lijkt een beetje vergezocht, maar het is slechts een klein deel van het flinterdunne verhaal dat kant noch wal raakt. Evenals in het eerste deel is het verhaal sowieso niet bijster bijzonder te noemen en het gaat natuurlijk om de smerige slachtpartijen als de reusachtige kakkerlak zijn slachtoffers aanvalt. In tegenstelling tot het eerste deel is Mimic 2 een stuk braver en lang niet zo smerig. Dat toch wel een beetje een gemiste kans is in mijn ogen.

Een film, zoals Mimic 2 kan alleen slagen als het eerste deel wordt overtroffen op zijn minst wordt evenaart. Maar niet alleen het verhaal is matig, maar ook het acteerwerk. Alix Koromzay kan in de hoofdrol geen vuist maken terwijl het ontbreken van bloederige en smerige praktijken toch zijn tol eist. De spanning is dan wel op orde hoewel, je in de eindfase wel kan voorspellen hoe de horrorfilm gaat aflopen. Dit zijn toch de minpuntjes die Mimic 2 overduidelijk een stuk minder maakt hoewel, het nog altijd een aardig vervolg is op een al niet de beste horrorfilm.

2