Mile 22 (2018) recensie

Mile 22Scenaristen schrijven wel vaker filmrollen voor een bepaalde acteur of actrice. Zo schreef Lea Carpenter het script met Mark Wahlberg in gedachten voor de rol van James Silva. Een gedreven en meedogenloze overheidsagent die als leider van een uiterst geheim tactisch responseteam de opdracht krijgt om een geheime agent uit Indonesië te beschermen. Mile 22 van regisseur Peter Berg (Lone Survivor, Battleship) is de eerste film waarin het grofgebekte personage te zien is, maar als het aan hem ligt volgen er nog eens 2 delen.

Samenwerking
Het is niet de eerste keer dat de hoofdrolspeler in de horrorfilm Shocker en de Transformers-acteur de handen ineen slaan. Deepwater Horizon, Lone Survivor en Patriots Day zijn films van Berg waar Mark Wahlberg de hoofdrol in speelt. Ik vind het dan ook een geweldige acteur die in veel films weet te overtuigen. Zolang het maar in zijn straatje past. De rol van James Silva past dan ook bij hem en hij speelt de overheidsagent met zichtbare issues dan ook meer dan voortreffelijk. Hij weet zijn personages altijd wel met gevoel te spelen en een gecompliceerd personage zoals Silva moet dan ook door iemand gespeeld worden die iets meer kan dan foute oneliners uit de mouw schudden en met zijn geweer rondzwaaien.

Actie en drama
In Mile 22 is er dan ook een goede balans tussen het drama en de spectaculaire momenten. Naast Wahlberg spelen Lauren Cohan (The Walking Dead) en Iko Uwais (Star Wars Episode VII The Force Awakens) belangrijke rollen. Zo speelt Cohan de rol van Alice. Een agente in het team van Silva die problemen thuis heeft, lijdt aan woedeaanvallen en evenals Silva niet het eenvoudigste beroep op deze planeet uitoefent. Ze speelt de rol prima en dat is ook te zeggen over het acteerwerk van Uwais die de rol van de Indonesische geheime agent Li Noor speelt. Uiteraard laat de acteur ook zien hoe goed hij is in martial arts.

Vermakelijk
Mile 22 is dan ook een vermakelijke film ondanks dat het niet compleet foutloos is. Zo heb ik wel wat kritiek op het montagewerk waardoor de dialogen soms warrig overkomen. Alsof de editor met de sneltrein mee moest en de klus zo snel mogelijk wilde klaren. Wat enorm jammer is, want het doet wel wat afbreuk aan het kijkplezier. Daarentegen ben ik wel van mening dat het snelle knip- en plakwerk wel goed tot zijn recht komt in de bombastische actiescènes. Waarin het team het opneemt tegen geduchte tegenstanders, spectaculaire achtervolgingen en een aantal indrukwekkende explosies te zien zijn. Mile 22 is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief goede Blu-ray Disc.

Met dank aan Remain In Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3