Midway_ps_1_jpg_sd-low

Midway (2019) recensie

Midway_ps_1_jpg_sd-lowRoland Emmerich heeft al een aantal visuele spektakels achter zijn naam staan. De regisseur was eerder verantwoordelijk voor kaskrakers zoals Independence Day, The Day After Tomorrow en 2012. Ondanks dat zijn films in de regel fel bekritiseerd worden, hebben deze naar mijn mening een hoog entertainmentgehalte. Vermakelijk en spectaculair van het begin tot het einde. De oorlogsfilm Midway, een langgekoesterd project van de filmmaker, is daar geen uitzondering in.

Na de aanval op Pearl Harbor slaan de mariniers en Amerikaanse gevechtspiloten de handen ineen om wraak te nemen. Dat begint met een aanval op de Japanse hoofdstad Tokyo. Wanneer de inlichtingendienst informatie vergaart over een mogelijke nieuwe aanval van de Japanners, krijgen de mariniers de opdracht om naar Midway te varen. Het mogelijke volgende doelwit van de vijand. In het uur van de waarheid gaan heldhaftige Amerikaanse piloten de strijd aan met de Japanse vloot en met gevaar voor eigen leven doen zij er alles aan om de Japanse vliegdekschepen tot zinken te brengen.

Niet waarheidsgetrouw
Wie de historie een beetje kent (of zich inleest op het Internet) komt al snel tot de ontdekking dat Roland Emmerich’s oorlogsfilm niet waarheidsgetrouw is. Ondanks dat de film is opgedragen aan zowel Amerikaanse als Japanse soldaten die in de strijd om Midway zijn gesneuveld, werden een aantal zaken geromantiseerd om een spectaculaire film uit de grond te stampen. In dat laatste is de filmmaker uitstekend geslaagd, want in een meer dan 2 uur durende oorlogsfilm volgende actiemomenten elkaar in rap tempo op. Met behulp van mooie visuele effecten wordt de kijker meegesleurd in de cockpits van de heroïsche gevechtspiloten terwijl de historische strijdplekken met behulp van overtuigende CGI-animaties tot leven zijn gewekt.

Ensemble cast
Dat neemt niet weg dat Midway op het gebied van het verhaal iets tekort schiet terwijl de karakterontwikkelingen overduidelijk ondergeschikt zijn aan de spectaculaire actiemomenten. Met een sterke ensemble cast waar grote namen zoals Patrick Wilson, Ed Skrein, Woody Harrelson, Luke Evans, Aaron Eckhart en Dennis Quaid een onderdeel van uitmaken hoop je als kijker toch op iets meer diepgang, maar dat is er helaas in minder mate. Dat neemt niet weg dat Emmerich het opnieuw presteert om het publiek een visueel spektakel voor te schotelen. Dat enorm vermakelijk is en aansluiting vindt bij zijn eerdere kaskrakers.

Waardering: 3.5 uit 5.