Midnight Special (2016) DVD recensie

Midnight SpecialIn alle eerlijk ben ik niet zo bekend met het werk van Jeff Nichols, maar de lovende recensies die zijn films zoals Mud kregen gaf mij goede moed dat ook de interessante film Midnight Special zeker de moeite waard zou zijn. Ik ging er in het afgelopen weekend eens lekker voor zitten, want het verhaal is interessant en met acteurs zoals Joel Edgertond, Michael Shannon en Adam Driver aan boord moet dit toch wel een toppertje zijn. En of dat zo is lees je in mijn recensie.

De film begint met een nieuwsbericht op de televisie dat Roy (Michael Shannon) de achtjarige Alton (Jaeden Lieberher) heeft ontvoerd en dat er een klopjacht gaande is. Vervolgens zien we hoe de kleine jongen rustig een stripboek zit te lezen in de hotelkamer waar Roy en zijn broer Lucas (Joel Edgerton) verblijven. Het wordt al snel duidelijk dat de heren het beste met het mannetje voor hebben en het wordt ook snel duidelijk dat de overheid niet alleen op zoek zijn naar de ontvoerders, maar ook naar de achtjarige Alton.

Volgens wetenschapper Paul Sevier – die de overheids eveneens ondersteund in het onderzoek naar een sekte die eveneens interesse tonen in Alton – bezit de jongen speciale krachten en men doet er alles aan om hem te ondervragen. Roy, Lucas en Alton’s moeder Sarah (Kirsten Dunst) proberen hem juist te beschermen. Het leveren mooie en spannende momenten op. Midnight Special is een film over de relatie tussen Roy en Alton, Alton’s ontdekkingsreis naar de ware betekenis achter zijn krachten en de klopjacht die gaande is. Roy en Lucas die hun reis grotendeels in de nachtelijke uren op de weg afleggen, worden dan ook regelmatig opgejaagd door FBI- en politieagenten en het leger.

De balans is op orde, want de ontroerende scènes worden afgewisseld met spannende en soms ook spectaculaire momenten. Daarnaast is het acteerwerk dik op orde. Joel Edgerton en Michael Shannon spelen prima en ook Kirsten Dunst weet als de bezorgde moeder haar stempel te drukken. Adam Driver die eerder nog in de huid kroop van de stoere Kylo Ren in Star Wars Episode VII The Force Awakens, bewijst met de rol van de ietwat terughoudende Paul Sevier een veelzijdige acteur te zijn. Maar het is de jonge Jaeden Lieberher die de rol van de kleine mysterieuze Alton fenomenaal speelt.

Midnight Special is dus een spannende, maar ook een intrigerende film. Je hebt namelijk geen idee waarom Alton speciale krachten bezit, wat zijn doel is en waarom de overheid hem met alle geweld wilt spreken. Ik kreeg er soms ook een beetje een E.T. gevoel bij, want de film bevat een vergelijkbaar 80’s sfeertje. Uit de special ‘Origins’ die samen met de special ‘The Unseen World’ op de DVD staat blijkt ook wel dat Jeff Nichols dit ook voor ogen had. Het enige minpuntje van kritiek dat ik heb is dat ik de film soms wel iets te traag vind. Maar dat heeft er ook mee te maken dat je gewoon wilt weten wat er allemaal gaande is en hoe het verhaal afloopt. Ben jij ook nieuwsgierig geworden? Dat komt dan goed uit, want Midnight Special is vanaf vandaag verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Midnight Special (2016) DVD recensie”