Mia Madre

Mia Madre (2015) DVD recensie

Ik ben van mening dat als je moet openstaan voor verschillende soorten cinema als je jezelf een liefhebber noemt. Heb ik veel kaas gegeten van de Italiaanse cinema? Allesbehalve dat, maar als ik dan de kans krijg om een film zoals Mia Madre te beoordelen dan zeg ik geen nee natuurlijk. De film van Nanni Moretti draait om hoofdrolspeelster Margherita Buy die de rol van filmregisseuse Margherita speelt en te maken krijgt met haar moeder die op sterven ligt en een zelfingenomen Amerikaanse acteur die haar dramafilm over stakers meer kwaad dan goed doet.

Belangrijker nog is dat de filmmaker een beeld wilt schetsen van hoe iemand omgaat met stress. Margherita haar bordje ligt namelijk behoorlijk vol en de kleinste terugslag kan ervoor zorgen dat de filmmaakster uit haar slof schiet en in tranen uitbarst. Ook het ietwat onverschillige gedrag van haar broer Giovanni (Nanni Moretti), die nota bene een jaar vrij heeft genomen om met de dodelijke ziekte van zijn moeder te dealen, speelt haar soms parten.

John Turturro vult de rol van de arrogante acteur Barry Huggins voortreffelijk in en het is een interessant personage die in tegenstelling tot zijn vrouwelijke tegenspeelster wel de interesse van het publiek weet vast te houden. Zijn klunzige en incompetenties drijven Margherita zichtbaar tot waanzin hoewel de acteur overduidelijk te maken heeft met een vreemd zelfbeeld en onzekerheid. Dat hij dan ook vol overgave roept dat hij met pensioen gaat als op de set de bom barst geeft mooi weer wat stress met een mens kan doen.

Daarom is het ergens wel jammer dat Mia Madre als emotionele dramafilm niet helemaal goed uit de verf komt, want de onvermijdelijke dood van Margherita’s moeder en het verdriet waar de nabestaanden mee te maken krijgt moeten voor een brok in de keel zorgen, maar ik had geen band met de personages. Zelfs de tranen van Margherita’s jonge dochter die opeens haar oma verliest zorgden niet voor het gewenste effect en ik vind dat jammer. Zeker voor een film die volledig leunt op herkenbare emoties. Cinéart verdient wel een compliment voor de nette DVD release die goede beeld- en geluidskwaliteit bevat. Ondanks dat de film naar mijn mening ietwat teleurstelt.

Met dank aan Cinéart voor het DVD recensie-exemplaar.

4 gedachten over “Mia Madre (2015) DVD recensie