Messiah (2020) recensie

MessiahNetflix begint 2020 goed! Met de release van de nieuwe Netflix Original Messiah. Een serie die in aanloop al omstreden was en zelfs door mensen met een bepaalde geloofsovertuiging wordt geboycot. Nu is het zo dat in de serie de vermeende terugkeer van De Verlosser centraal staat en gezien de settings waar het verhaal zich afspeelt, zoals bij de grens van Israël, is het logisch dat niet iedereen gecharmeerd is van hoe er met bepaalde geloofsovertuigingen wordt omgegaan. Maar dat neemt niet weg dat Messiah een uitstekende reeks is!

Een vreemde man met lang zwart haar en een baardje meldt zich bij een grote groep mensen in Jordanië waar hij aankondigt dat het gevaar zal wijken en zij gered zullen worden. Wanneer zijn profetie uitkomt scharen zij zich achter de man die hen door de woestijn naar de grens met Israël leidt. Niet veel later duikt hij op bij een kleine gemeenschap in Texas waar hij de lokale pastoor overtuigt van het feit dat hij met een boodschap komt. Nadat een orkaan het dorp heeft verwoest, maar de kerk als enige heeft gespaard, wordt het geloof in Al-Masih (Mehdi Dehbi) alsmaar groter. Zijn verschijningen blijven niet onopgemerkt en CIA-agente Eva Geller (Michelle Monaghan) is vastberaden om uit te zoeken wie de mysterieuze man is. Is hij inderdaad De Verlosser die is teruggekeerd op Aarde of is hij een oplichter?

Mysterie
Uiteraard draait Messiah om religie, maar in de regel is de reeks een onderhoudende en spannende serie die ook ontzettend mysterieus is. Vanaf de eerste aflevering wil je als kijker antwoorden op bepaalde vragen. Wie is Al-Masih? Welke beweegredenen heeft hij en is hij echt De Verlosser die op de Aarde is teruggekeerd? Met slimme trucs weten de makers je continu op het verkeerde been te zetten en het is dan ook niet meer dan logisch dat je twijfelt aan de goedheid van Al-Masih. Dat is mede te danken aan het feit dat Mehdi Dehbi de rol zeer overtuigend neerzet.

Sterke cast
Naast Al-Masih zijn er genoeg interessante personages die op één of andere manier met elkaar verbonden zijn. Zo speelt Michelle Monaghan zeer goed de rol van de ijverige CIA-agent Eva Geller die vastberaden is om Al-Masih te ontmaskeren terwijl John Ortiz zeer overtuigend de rol van de lokale pastoor en Al-Masih’s trouwe volger Felix speelt. Tomer Sisley is een zeer verrassende factor in het geheel, maar tegelijkertijd een mysterieus personage. In de eerste 10 afleveringen wordt het ook nog niet duidelijk wat zijn rol in het geheel precies is.

Aftrap
Messiah is voor Netflix de aftrap van een nieuw jaar en een Netflix Original die zeker naar meer smaakt. Een tweede seizoen zal ongetwijfeld gaan komen, want met een relatief open einde wil je als kijker wel weten hoe het verhaal verder gaat. Door het sterke acteerwerk, maar ook de interessante settings en decors slepen de makers je mee in een wereld van ontgoocheling, mysterie en spanning. Messiah is dan ook meer dan de moeite waard en is verplicht kijkvoer als je om kijkmateriaal verlegen zit. De reeks zal je niet teleurstellen.

• Serie
4
3.04 (26 votes)