Merlin (1998) recensie

Merlin
Ik ben de laatste tijd een beetje van de miniseries en ik heb er dan ook al een aantal verslonden. Onlangs zag ik opnieuw de mysterieuze fantasy Merlin. Een miniserie uit 1998 die ik destijds geweldig vond en dan ook graag keek. Bijna 20 jaar later is het weer eens tijd om het door Steve Barron geregisseerde epos opnieuw te kijken en ik was benieuwd of deze de tand des tijds goed heeft doorstaan. En of dat zo is lees je in mijn recensie van Merlin.

In Merlin zien we hoe Jurassic Park-acteur Sam Neill de titelrol voor zijn rekening neemt. Merlin is een tovenaar en raadgever van de Koning in een tijdperk waarin Groot-Brittanië ernstig verdeeld is. De magiër ziet dan ook heersers gaan en komen en hij heeft een groot aandeel in het verloop van de Engelse heerschappij. En dat terwijl er een oorlog tegen de mysterieuze en duistere Queen Mab (Miranda Richardson) en haar volgelingen aanstaande is. Aan Merlin de taak om voor eens en altijd een einde te maken aan het kwaad en de verdeeldheid onder het Britse volk.

In het ruim 3 uur durende epos zien we niet de minste namen uit de filmwereld. Naast Sam Neill en Miranda Richardson, die overigens een prima dubbelrol speelt als de wraakzuchtige Queen Mab en haar zachtaardige zus Lady of the Lake, zien we ook de Nederlandse acteur Rutger Hauer als de tiran Koning Vortigern, Helena Bonham Carter als de mysterieuze en machtsbeluste Morgan Le Fey, Martin Short als de grappige Frik en Lena Headey als Queen Guinevere. Allen spelen zeer overtuigende de rollen in een miniserie waarin er een boeiend verhaal en acceptabele special effects aanwezig zijn.

Dat Merlin op het gebied van computeranimatie en praktische effecten soms wat te wensen overlaat is logisch gezien het feit dat dit een miniserie betreft en hoogstwaarschijnlijk de budgetten niet toereikend genoeg waren om dit te perfectioneren. Daarentegen zijn de decors en kostuums geweldig en als kijker heb je echt het gevoel dat je in een ander tijdperk zit. Daarnaast zijn zoals gezegd de acteerprestaties uitstekend en is het interessante verhaal prima uitgewerkt. Naar mijn mening dus een zeer vermakelijke miniserie die absoluut de moeite waard is.