Men In Black II (2002) recensie

Men In Black 2Ruim 5 jaar na het succes van de komische Science Fiction film Men In Black trekt Will Smith opnieuw het zwarte pak aan om als agent J het gespuis in het universum tot een halt toe te roepen. Regisseur Barry Sonnenfeld keert terug evenals Tommy Lee Jones als J’s knorrige partner K. Maar zoals bij ieder vervolg het geval is, is het de uitdaging om de kijker weer iets nieuws voor te schotelen. Zijn de makers van Men In Black II daar ook in geslaagd of is het meer een herhaling van stappen?

Agent J (Will Smith) staat er inmiddels in zijn eentje voor nu hij het geheugen van zijn partner K (Tommy Lee Jones) heeft gewist zodat hij rustig met pensioen kan. Maar wanneer het moordlustige buitenaardse wezen Serleena (Lara Flynn Boyle) op aarde neerdaalt, hebben de Men In Black geen andere keuze dan om de hulp van K in te schakelen. Hij is namelijk de enige die de informatie bezit om Serleena en haar buitenaardse handlangers te stoppen. Hoewel J er niet naar uitkijkt om zich opnieuw te laten commanderen door de knorrige oude man, heeft hij geen andere keuze dan om K weer terug te halen.

Herhaling
Hoewel het verhaal afwijkt dan dat van het eerste deel, is Men In Black II grotendeels een herhaling van wat we al eerder hebben gezien. Er is opnieuw een zoektocht gaande. Deze keer niet naar een nieuwe agent voor de organisatie, maar een gepensioneerde medewerker wiens hulp goed van pas komt. Daarnaast is er opnieuw een buitenaards gedrocht dat gestopt moet worden en krijgt J opnieuw te maken met zijn emoties voor een buitenstaander die ongewild betrokken geraakt is. Niet dat het erg is, want onderaan de streep is het vervolg op de kaskraker uit 1997 een hele vermakelijke film.

Nog meer special effects
Een paar jaar later is er nog meer ruimte voor verbluffende special en make-up effects terwijl Will Smith en Tommy Lee Jones nog steeds veel plezier lijken te hebben in het spelen van MiB-agents J en K. Terwijl de inmiddels iconische mopshond Frank The Pug een groter aandeel heeft in het tweede deel en voor veel humor zorgt. Maar naast alle grappen en grollen, is er ook genoeg ruimte voor actie en spanning. Dat maakt Men In Black II evenals zijn voorganger een veelzijdige Science Fiction film die een leuke filmavond garandeert. Ondanks dat de studio enorm op safe speelt door veel in herhaling te vallen.

3.5