Memento

Memento (2000) recensie

MementoAls ik de filmografie van regisseur Christopher Nolan raadpleeg dan wordt het al snel duidelijk dat de filmmaker een aantal pareltjes achter zijn naam heeft staan. Intrigerende films zoals Insomnia, The Prestige en Inception. En hij was natuurlijk ook verantwoordelijk voor de ijzersterke The Dark Knight trilogie. En dat te bedenken dat zijn carrière pas echt van de grond kwam toen hij het publiek de thriller Memento voorschotelde. Eveneens een intrigerende en zenuwslopende film die hij tijdens een road trip met zijn broer Jonathan heeft verzonnen.

Leonard (Guy Pearce) lijdt aan een zeldzame ziekte die ervoor zorgt dat hij geen nieuwe herinneringen kan aanmaken. In een donkere kamer van een motel probeert hij te achterhalen wie verantwoordelijk is voor de moord op zijn vrouw. Hij krijgt niet alleen hulp van Teddy (Joe Pantoliano) en Natalie (Carrie-Anne Moss), maar ook van foto’s en teksten die hij op zijn lichaam heeft getatoeëerd. Hij probeert wanhopig de puzzel op te lossen om de dader te vinden, maar de grote vraag is hij zijn vrienden en zijn spiekbriefjes wel kan vertrouwen.

The Matrix reünie
In Memento spelen The Matrix-acteurs Joe Pantoliano en Carrie-Anne Moss de rollen van Teddy en Natalie. Geen toeval, want Nolan was zeer onder de indruk van Moss in de rol van Trinity terwijl ze voor haar co-ster en goede vriend Joe Pantoliano een goed woordje deed. In Memento spelen zij op zeer overtuigende wijze hoewel dat ook te zeggen is van hoofdrolspeler Guy Pearce. Hij speelt de rol van de getraumatiseerde Leonard voortreffelijk met als resultaat dat Memento een zeer onderhoudende en intrigerende film is geworden.

Bijzonder
Maar het acteerwerk is niet het enige dat Memento zo goed maakt, want met een bijzondere aanpak brengt Nolan het verhaal in beeld. Een verhaal dat achterstevoren wordt verteld. Dat houdt in dat hij start met het einde van het verhaal en eindigt met het begin. Nu zul je denken dat de clou dan al vrij snel in het begin wordt prijsgegeven, maar niets is minder waar. Het is juist een interessant concept dat een bijzonder effect heeft op de kijker. Alsof je zelf aan geheugenverlies lijdt en de puzzel waar Leonard zo druk mee is probeert op te lossen. Want door een aantal verrassende plotwendingen kom je al snel tot de ontdekking dat niets is wat het lijkt.

Waardering: 4 uit 5.