Maze Runner: The Scorch Trials

Maze Runner: The Scorch Trials (2015) Blu-ray Disc recensie

Ik heb vorig jaar met veel plezier gekeken naar The Maze Runner; een mysterieuze actiefilm waarin een groepje van nietsvermoedende tieners een gigantisch doolhof vol met gevaren moest trotseren. Het leverde een spectaculaire film op die door Wes Ball werd geregisseerd. Bijna een jaar later verschijnt het vervolg op Blu-ray en ik was erg nieuwsgierig naar het tweede deel dat ik helaas in de bioscoop heb gemist. Maar ik heb deze film inmiddels gezien en in mijn recensie lees je of Maze Runner: The Scorch Trials de hoge verwachtingen kon waarmaken.

Maze Runner: The Scorch Trials gaat verder op het moment waar het eerste deel eindigt. Thomas (Dylan O’Brien), Minho (Ki Hong Lee), Teresa (Kaya Scodelario) en Newt (Thomas Brodie-Sangster) vinden onderdak in het goed bewaakte complex van opzichter Janson (Aidan Gillen) en op het eerste oog lijken zij gered te zijn van de kwade bedoelingen van WCKD. Maar door het mysterieuze gedrag van Janson en de plotselinge verdwijning van Teresa, zijn de jongens allesbehalve gerust en ze doen er dan ook alles aan om te ontdekken wat de dubbele agenda van Janson is.

Nadat Thomas heeft ontdekt dat Janson experimenten uitvoert op de jonge bewoners van het complex, besluit hij om zijn nieuwe onderkomen te verlaten. En daarbij krijgt hij hulp van zijn kameraden en nieuwe vrienden die evenals Thomas vinden dat er iets niet helemaal pluis is. Daarop besluiten zij om het woeste landschap The Scorch te trotseren om aan Janson te ontsnappen. Maar The Scorch is een landschap waar enorme uitdagingen wachten en waar het gevaar, zoals meedogenloze huurlingen en dodelijke Cranks, continu op de loer ligt. Weten ze The Scorch te overleven?

Evenals zijn voorganger is Maze Runner: The Scorch Trials een vlotte actiefilm die helaas iets minder mysterieus is dan The Maze Runner. Het is niet langer meer een puzzel die je als kijker moet zien op te lossen, want het is nu wel duidelijk wat er gaande is. Thomas en zijn vrienden worden opgejaagd door WCKD en het gezelschap doet er alles aan om The Scorch te overleven en uit de handen van WCKD te blijven. Het leveren momenten vol met actie en spanning op, maar ik kreeg nooit het idee dat het weleens verkeerd af kon lopen voor Thomas, Newt, Minho en Teresa. Toch is er aan het einde nog een verrassende plotwending die ik niet helemaal zag aankomen.

De visuele en speciale effecten zien er in Maze Runner: The Scorch Trials veel beter uit en er is duidelijk meer budget uitgetrokken om The Scorch tot in de details op het scherm te toveren en om de acteurs om te toveren in zeer overtuigende zombieachtige wezens die Cranks worden genoemd. De terugkerende regisseur Wes Ball heeft dan ook samen met zijn team alles uit de kast getrokken om een vermakelijke actiefilm en een waardig vervolg te creëren. En daar zijn ze naar mijn mening ook in geslaagd, ondanks dat men een iets andere weg zijn ingeslagen en van Maze Runner: The Scorch Trials een iets duisterder en serieuzere film hebben gemaakt.

Dat is een positieve ontwikkeling hoewel ik het vervolg niet beter dan The Maze Runner wil noemen. En ondanks dat deze qua verhaal naadloos aansluit op de eerste boekverfilming, is Maze Runner: The Scorch Trials een compleet andere film geworden. Desalniettemin is er ook veel herkenning zoals de hoofdrolspelers. Dylan O’Brien, Kaya Scodelario, Thomas Brodie-Sangster en Ki Hong Lee keren allemaal terug om de rollen van Thomas, Teresa, Newt en Minho te spelen en dat doen zij opnieuw uitstekend. Maar de cast is ook verrijkt met nieuwe gezichten, zoals Game of Thrones-acteur Aidan Gillen die de rol van de ietwat maniakale Janson voortreffelijk speelt. Ook nieuwkomer Giancarlo Esposito, die als Gus te zien was in de televisieserie Breaking Bad, doet het uitstekend als verzetsleider Jorge terwijl ook de jonge Jacob Lofland overtuigt in de rol van Aris; het nieuwste lid van het vluchtende gezelschap.

Maze Runner: The Scorch Trials is dus een waardige opvolger geworden hoewel ik het wel jammer vind dat het tweede deel van het drieluik het mysterieuze sfeertje mist. Ergens is dat jammer, maar het doet verder geen afbreuk aan de entertainmentwaarde van de door Wes Ball geregisseerde prent die op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc op de markt wordt gebracht. Het beeld van deze Blu-ray staat in het formaat 2.40:1 op de schijf en het ziet er fantastisch uit! Ook de mooie DTS-HD Master Audio 7.1 soundtrack klinkt subliem. En als de kers op de taart is de Blu-ray verrijkt met interessant bonusmateriaal, zoals Jason’s geheime verslag, verwijderde en verlengde scènes, de documentaire ‘Geheimen van de Scorch’, een special over de visuele effecten van Maze Runner: The Scorch Trials, Fotogalerijen, Trailers, Bloopers en Audiocommentaar van onder andere de regisseur en de scenarioschrijver.

Met dank aan 20th Century Fox voor het Blu-ray recensie exemplaar.

3 gedachten over “Maze Runner: The Scorch Trials (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Je slaat de spijker op de kop met deze recensie. Het is zeker een vermakelijke sequel maar het mysterie van het eerste deel is ingeruild voor een actiefilm waarin de personages steeds van A naar B rennen.