Maze Runner: The Death Cure (2018) recensie

Maze Runner: The Death CureAan alles komt een einde. Ook aan filmreeksen zoals The Maze Runner die in 2015 van start ging met een mysterieuze en avontuurlijke film die een jaar later werd opgevolgd door een iets minder mysterieus doch spectaculair vervolg. De fans hebben er eventjes op moeten wachten, maar dit jaar verscheen het slot van de trilogie waarin de inmiddels bekende protagonisten Thomas (Dylan O’Brien), Newt (Thomas Brodie-Sangster) en Minho (Ki Hong Lee) het opnieuw opnemen tegen de maniakale Janson (Aidan Gillen) van de organisatie WICKED. De grote vraag is natuurlijk of Maze Runner: The Death Cure een waardig slot van de franchise is.

Maze Runner: The Death Cure gaat verder waar Maze Runner: The Scorch Trials eindigt. De film opent spectaculair als Thomas en zijn kameraden een transport van WICKED onderscheppen om hun goede vriend Minho uit zijn benarde situatie te bevrijden. De toon is gezet en het hoge tempo waar het avontuur mee start blijft gehandhaafd. Er blijkt nog maar weinig ruimte te zijn voor karakterontwikkelingen en diepgaande conversaties, maar dat is ook niet meer nodig. Na 2 delen weet de kijker inmiddels wel hoe de vork in de steel zit en wie de sleutelfiguren zijn. Het wachten is op de confrontatie en natuurlijk het moment dat het verzet onder leiding van Thomas de gevangengenomen kinderen uit de zwaarbewaakte faciliteit van WICKED bevrijden.

De franchise begon mysterieus en zenuwslopend, maar Maze Runner: The Death Cure is feitelijk niets meer dan een actiefilm. De transformatie gaat ten koste van het mysterie en de spanning, maar het levert wel een onderhoudende film op. Een film die uitblinkt in prachtige special effects en bombastische actiescènes. Ook het acteerwerk is op orde. Dylan O’Brien, Thomas Brodie-Sangster, Ki Hong Lee en Aidan Gillen vullen de rollen weer uitstekend in. Ondanks dat de onderlinge relaties van de karakters en de emotionele lading van het verhaal een beetje op het zijspoor zijn beland. Regisseur Wes Ball heeft dan ook een waardig slot van de filmreeks gecreëerd dat voldoening geeft.

Het slot van de trilogie is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Het beeld staat in Full HD (1080p) en in het formaat 2.39:1 op de disc terwijl het geluid in een 7.1 DTS HD Master Audio geluidsspoor te beluisteren is. Zowel het beeld als het geluid is subliem terwijl de overgebleven ruimte op de schijf is opgevuld met een zee aan interessant bonusmateriaal. Daaronder verwijderde en verlengde scènes, bloopers, audiocommentaar, trailers en een drietal specials over Maze Runner: The Death Cure.

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

Sale NL