Mayhem

Mayhem (2017) recensie

MayhemIk ben een liefhebber van overdreven bloederige en smerige films die stompzinnig, maar ook vermakelijk zijn. Films die nergens op slaan en het randje van de goede smaak opzoeken. Maar die wel goed in elkaar zijn gezet en regelmatig een glimlach op mijn gezicht toveren. Nu had regisseur Joe Lynch weinig ervaring op het moment dat hij de humoristische actie/horrorfilm Mayhem schoot, maar hij heeft het zeker niet onverdienstelijk gedaan. Ik heb mij er dan ook prima mee vermaakt.

Derek (Steven Yeun) werkt als advocaat voor een groot juridisch kantoor, maar zijn weg naar de top is niet zonder uitdagingen geweest. Nu zijn collega’s een belangrijke client hebben benadeeld krijgt hij de zwarte piet toegespeeld en hij wordt door de inhalige en meedogenloze CEO John Towers (Steven Brand) dan ook onmiddellijk ontslagen. Maar als Derek het pand wilt verlaten komt hij tot de ontdekking dat het pand hermetisch is afgesloten. Een uitbraak van het gevaarlijke ID-7 virus, dat de morele grenzen van de geïnfecteerde compleet doet vervagen, is gaande en er is geen ontsnappen aan. Voor Derek een uitgelezen kans om het hogerop te zoeken om zijn baan terug te eisen.

Fouter dan fout
Mayhem is een film die je eenvoudig kunt scharen in de categorie fouter dan fout. Evenals in genregenoten speelt de uitbraak van een uiterst besmettelijk virus een grote rol, maar in plaats van dat het virus de geïnfecteerden transformeert in bloeddorstige zombies, zorgt het ervoor dat de mensen impulsief reageren. Emoties zoals woede, angst en lust worden versterkt en zijn deze niet langer meer te controleren. Met als resultaat dat de collega’s van het prestigieuze advocatenkantoor met elkaar op de vuist gaan, seks hebben in de open kantoortuin en zelfs elkaar vermoorden. Zelfs de altijd rustige Derek gaat er flink tegenaan om het penthouse van zijn werkgever te bereiken. Want hij wil zijn ontslag aanvechten en zelfs zijn baan terugeisen.

Yeun en Weaving
The Walking Dead-ster Steven Yeun speelt op uitstekende wijze de rol van Derek die wordt bijgestaan door Melanie (Samara Weaving). Een pittige tante die zelf ook nog wel een appeltje te schillen heeft met de directie van TSC. Weaving is het genre van bloederige horrorfilms vol buitensporig geweld niet vreemd en ook in Mayhem komt ze uitstekend tot haar recht. Maar waar Mayhem echt in uitblinkt is een overvloed aan gewelddadige en bloederige scènes die met behulp van overtuigende make-up effecten en liters nepbloed in beeld zijn gebracht. Zo overdreven dat het komisch is en de glimlach maar moeilijk van het gezicht is te halen. Maar de kijker die de lol er niet van kan inzien kan deze maar beter overslaan, want op het gebied van extravagantie scoort de film een dikke 10.

Waardering: 3.5 uit 5.