Maverick

Maverick (1994) recensie

MaverickOp dit moment zit ik helemaal in Red Dead Redemption II voor de PlayStation 4 en dat heeft ook invloed op mijn kijkgedrag wat betreft films. Geen zorgen, want er komt nu echt geen overvloed aan recensies van spaghettiwesterns. Toch wil ik er één bespreken die ik dus onlangs weer heb gezien en het is ook één van mijn favorieten. En dan heb ik het over de komische western Maverick van regisseur Richard Donner. Een film die zich afspeelt in het wilde westen en bomvol actie en komedie zit.

Bret Maverick (Mel Gibson) is een professionele kaartspeler. Zwendelaar is misschien een betere omschrijving van de pompeuze gokker die zich een weg naar het eerste pokertoernooi van het wilde westen gokt. Op zijn reis komt hij in aanraking met uiteenlopende individuen zoals de charmante Annabelle Bransford (Jodie Foster), de eervolle Marshal Cooper (James Garner) en de gevaarlijke gunfighter Angel (Alfred Molina). Terwijl hij ook driftig op zoek is naar een manier om 3000 dollar bij elkaar te sprokkelen zodat hij voldoende geld heeft om aan het toernooi deel te kunnen nemen.

Zoals geschreven zit de film vol actie en komedie en deze momenten wisselen elkaar in rap tempo af. De setting is geweldig en het geeft het zanderige en ietwat primitieve Verenigde Staten uit de 19e eeuw uitstekend weer. Maar de kracht van Maverick zit vooral in de onderlinge chemie. Het trio bestaande uit Mel Gibson, Jodie Foster en James Garner zijn uitstekend op elkaar afgestemd terwijl ook acteurs zoals James Coburn, Graham Greene en Alfred Molina de bijrollen van Commodore Duball, de inhalige Joseph en Angel prima invullen en daarmee een verrijking zijn.

Maverick is dan niet de typische western die je wellicht kent, maar de aaneenschakeling van toevalligheden en overdaad in drama en actie zijn allemaal aanwezig. Gecombineerd met een flinke dosis humor die in vergelijking met Donner’s eerdere werk niet onderdoet voor een film zoals Lethal Weapon. De serieuze ondertoon is er dan ook, maar het is luchtig genoeg om je bijna 2 uur lang te vermaken en wellicht te wanen in het wilde westen. Zonder dat je daarvoor je gameconsole hoeft aan te slingeren en Red Dead Redemption II hoeft op te starten.