Mary Poppins Returns (2018) recensie

Mary-Poppins-Returns-NL-_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Disney-Enterprises-Inc-All-Rights-ReservedIn 1964 bracht Disney Mary Poppins uit. Een sfeervolle familiefilm waarin live-action personages en decors succesvol gecombineerd werden met handgetekende animaties en leuke liedjes voor het vermaak zorgden. 54 jaar later komt de studio eindelijk met het vervolg. Regisseur Rob Marshall (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides, Chicago) kreeg de taak om het publiek opnieuw te betoveren terwijl Emily Blunt (A Quiet Place, Edge of Tomorrow) werd gestrikt om de titelrol te spelen. Het is een mooi moment om de film te beoordelen nu Mary Poppins Returns op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc is verschenen.

De alleenstaande vader Michael Banks (Ben Whishaw) en zijn 3 kinderen zitten in een lastig parket nu zij hun huis dreigen te verliezen. De rekeningen stapelen op en de inhalige bankeigenaar Wilkins (Colin Firth) voelt er niets voor om het gezin een uitstel van betaling te geven. Michael en zijn zus Jane (Emily Mortimer) gaan driftig op zoek gaan naar het eigendomsbewijs van hun vader zijn aandelen in de bank om hun schulden te kunnen aflossen. Terwijl de kinderen bezoek krijgen van Mary Poppins (Emily Blunt). De kinderjuf keert na jaren terug bij de Banks om de zaken op orde te stellen, maar ook om samen met de kinderen en de jolige lantaarnopsteker Jack (Lin-Manuel Miranda) een oplossing te vinden voor Michael zijn problemen.

Nostalgie
Mary Poppins is een iconische film en het is dan ook een pittige uitdaging om de sfeervolle familiefilm uit 1964 te evenaren al dan niet te overtreffen. Mary Poppins Returns kreeg dan ook veel kritiek te verduren en te maken met teleurstellende opbrengsten. Een feit dat mij enigszins verbaast, want de door Rob Marshall geregisseerde film is ontzettend vermakelijk. Terwijl de makers er alles aan doen om het warme gevoel weer op te roepen bevat Mary Poppins Returns eveneens vrolijke scènes waarin handgetekende en live-action personages hand in hand gaan en leuke liedjes ten gehore worden gebracht. Daarnaast koppelt men het vervolg aan het origineel door segmenten van de bekende liedjes uit het origineel in de soundtrack te verweven.

Emily Blunt vs. Julie Andrews
Om in de buurt te kunnen komen van de overweldigende acteer- en zangkwaliteiten van Julie Andrews moet je van goede huize komen, maar Emily Blunt doet het prima als de strenge doch rechtvaardige kinderjuf. Hoewel Mary Poppins in deze film overduidelijk meer zelfingenomen is en wellicht een onplezierige arrogantie vertoont. Ik snap dan ook ergens de kritiek wel, maar laten we ook niet vergeten dat Julie Andrews Mary Poppins is! Het is dan ook niet volledig aan Blunt te wijten dat het personage niet volledig tot zijn recht komt, maar wie daar doorheen kan prikken kan zich opmaken voor een heerlijke familiefilm. Die van het begin tot het einde vermaakt, met een cameo van Dick van Dyke een beetje nostalgie doet herleven en evenals het origineel de kijker een warm gevoel bezorgt.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3.5