Maigret Sets A Trap

Maigret Sets A Trap (2016) recensie

Rowan Atkinson kennen we allemaal natuurlijk als Mr. Bean. Het hilarische personage dat in zijn eigen korte shows de kijker liet schateren van het lachen. Typische Britse humor waar je van moet houden, maar ik heb er altijd van genoten. Het was voor mij dan ook even wennen aan het idee dat de acteur, die inmiddels afscheid heeft genomen van zijn wereldberoemde creatie, de rol van de legendarische detective Jules Maigret speelt in de TV-films Maigret Sets A Trap en Maigret’s Dead Man. Maar nu ik de eerste film heb gezien moet ik zeggen dat de komiek deze rol meer dan prima invult.

De film speelt zich af in Monmartre in 1955 waar er angst heerst onder de bevolking als vier vrouwen op een gruwelijke wijze om het leven zijn gebracht. De beroemde speurneus Maigret (Rowan Atkinson) wordt op de zaak gezet en hij krijgt alle middelen tot zijn beschikking om de dader te vinden. Maar de pers hijgt hem continu in zijn nek en ook zijn superieuren voeren de druk op als er meer slachtoffers vallen. Maigret moet iets verzinnen om de dader zo snel mogelijk achter de tralies te krijgen.

Samen met zijn team van briljante detectives bedenkt hij een sluw plan om de dader in de val te lokken. In de eerste veertig minuten staat de vormgeving van dit plan centraal. Zoals we gewend zijn van de BBC worden we getrakteerd op mooie beelden en de Franse plaats uit 1955 is tot in de details nagebouwd. Het tempo ligt laag en de kijker krijgt genoeg kans om uitgebreid kennis te maken met de uiteenlopende personages. Daaronder de mysterieuze Madame Moncin, een rol die uitstekend wordt ingevuld door Fiona Shaw.

Soms ligt het tempo wel iets te laag, maar het voldoet wel aan de verwachtingen. In dit soort films ligt de focus niet op wilde achtervolgingen en intrigerende twists, maar op uitgediepte personages die allemaal interessant zijn en een onderhoudend verhaal dat in de puntjes is uitgewerkt. Uiteraard neemt de spanning in de slotfase toe en dan is het nog maar de vraag of Maigret de dader in de kraag kan vatten. Het antwoord op die vraag kan je zelf ontdekken op 14 juli om 21:00 als de film in première gaat op BBC First.

6 gedachten over “Maigret Sets A Trap (2016) recensie